Cirkus Cirkör ifrågasätter samhällsstrukturer i föreställningen Tipping Point

Cirkus Cirkör ifrågasätter samhällsstrukturer i föreställningen Tipping Point

I en rå värld byggd av trossar, metallrör och vajrar möter vi fem cirkusartister och en musiker. Genom akrobatik, luftakrobatik, hårhängning och kontortionism rör de sig med, mot och trots strukturerna. Se Cirkus Cirkörs föreställning Tipping Point, Balancing in a Time of Change 21-25 februari på Stora Teatern.

“Tipping Point, Balancing in a Time of Change” är en cirkusföreställning om våra mänskliga strukturer och vad som håller samman våra samhällen och demokratier. Varför ser de ut som de gör? Vad håller dem i balans? I en specialbyggd struktur hålls formen ihop av balans och krafter som drar åt olika håll. Den minsta förändring kan få hela bygget att falla. Vad händer när det mest fundamentala kollapsar? Vem kommer i kläm och vem ger det frihet? Tipping Point fungerar som en påminnelse om att inget är oundvikligt och att förändring är möjlig.

Cirkus Cirkör startades 1995 och är idag Nordens största cirkuskompani. Vår verksamhet rymmer föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för alla åldrar, ett cirkusgymnasium samt events för företag och organisationer. Cirkus Cirkör bedriver också forskning, teknisk innovation, residensprogram för artister samt undervisar och föreläser.

Genom den samtida cirkusens språk skapar Cirkus Cirkör banbrytande konstnärliga upplevelser med visionen att göra det omöjliga möjligt – på scen, i träningshallen och i samhället.

– Vi vill att publiken går härifrån och känner att det inte är kört, det finns hopp trots att vi lever i ett samhälle som blir alltmer polariserat. Många svarar innan de ens har hört frågan och vi kommer längre ifrån varandra. Men vägen framåt är tillsammans, säger regissören Alexander Weibel Weibel till Mitt i Stockholm.

Medverkande: Alexander Weibel Weibel, Sébastien Klink, Morgane Stäheli, Delia Ceruti, Kalle Pikkiharju och Quentin Dubot.

Kreativt team:
Regi: Alexander Weibel Weibel
Scenbild & kostym: Saara Ahola
Riggdesign: Matt Horton
Ljusdesign: Patrik Bogårdh
Dramaturg: Marie Persson Hedenius
Regiassistent: Mirja Jauhianinen
Kompositör: Axel Fagerberg

TIPPING POINT, BALANCING IN A TIME OF CHANGE / CIRKUS CIRKÖR

21-25 februari, Stora Teatern, Göteborg

För pressackreditering eller mer information, kontakta fredrik.svensson@storateatern.se
031–368 35 99.