Guldbaggevinnaren Maria Sundbom i verklighetsbaserad monolog

Guldbaggevinnaren Maria Sundbom i verklighetsbaserad monolog

Pjäsen "Jag tror det är vår därute" är en monolog om förlust, sorg och livets helande kraft med Maria Sundbom i huvudrollen. Föreställningen är på turné runt om i landet just nu och spelar den sista föreställningen på Stora Teatern den 11 mars.

"Jag tror det är vår därute" handlar om Irina, en högt uppsatt chef på ett stort företag. Hon har två barn tillsammans med sin man, som också jobbar i företaget. Med tiden blir mannen allt mer kontrollerande, ett beteende som starkt påverkar äktenskapet och familjelivet. När Irina slutligen vill skiljas blir mannen rasande, och straffar henne genom att försvinna med barnen.

Efter en tids desperat sökande hittas mannen död, i vad som visar sig vara ett självmord. Men var barnen befinner sig finns det inga tecken på. Irina ägnar flera år åt att leta efter dem, och att kastas mellan förtvivlan, hopp, byråkratiska och patriarkala hinder innan hon slutligen tvingas att ge upp. Livet har tappat sin mening. Allt är tomt.

Men så blir Irina kär. En förbjuden känsla mitt i den obeskrivliga sorgen. Samhället och Irinas intellekt säger nej. Hennes hjärta och själ, skriker ja! För någonstans utanför det kompakta mörker som så länge har omgivit henne, anar hon ett varmt och inbjudande ljus. Kan det vara våren?

Jag tror det är vår därute” är en hoppfull och inspirerande berättelse om människans enorma kraft, och kärlekens helande egenskaper. I rollen som Irina ser vi den mångfacetterade Guldbaggevinnaren Maria Sundbom, känd från TV-serier som Fröken Frimans krig och Bron, samt teaterföreställningar som den uppmärksammade monologen “Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva” på Uppsala Stadsteater.

Recensionscitat

"Maria Sundboms precision och publikkontakt imponerar i den drabbande monologen." Dagens Nyheter

"Texten har detaljer som berör och Maria Sundbom tar hand om skiftningarna." Aftonbladet

Upphovspersoner och konstnärligt team
Baserad på boken Mi sa che fuori è primavera av Concita De Gregorio
Koncept: Gaia Saitta och Giorgio Barberio Corsetti
Dramatiker och regi: Gaia Saitta
Bildkoncept: Igor Renzetti
Med: Maria Sundbom
Scenografi: Guiliana Rienzi
Kompositör/ljuddesigner: Tom Daniels
Dramaturg: Jani Lohikari
Översättare: Mia Törnqvist

JAG TROR DET ÄR VÅR DÄRUTE / RIKSTEATERN

11 mars, Stora Teatern, Göteborg

För pressackreditering eller mer information, kontakta Linnéa Fredriksson, på linnea.fredriksson@storateatern.se, 031–368 32 94.