De kan vinna Stora Journalistpriset 2020

De kan vinna Stora Journalistpriset 2020

Idag presenterades de nominerade till Stora Journalistpriset 2020 i kategorierna Årets Berättare, Årets Förnyare, Årets Röst samt Årets Avslöjande.

Idag presenterade Stora Journalistprisets jury de nominerade till priset 2020 från Filmhuset på Gärdet i Stockholm. Årets programvärd är SVT-programledaren Anders Holmberg.

I år kommer de slutgiltiga vinnarna, samt vinnaren av Lukas Bonniers Stora Journalistpris, presenteras på ett nytt sätt – den 16-20 november klockan 11.00 avslöjas vinnaren i en kategori varje dag. Samtliga prisutdelningar sänds på storajournalistpriset.se. Årets internationella gäst är The New York Times succépodcast The Dailys programledare Michael Barbaro, som intervjuas av Anders Holmberg torsdagen den 19 november.

--------------

Nedan följer de nominerade bidragen, samt juryns motivering.

Årets Berättare

Emelie Rosén och Ylva Lindgren: Gamer, P1 Dokumentär, SR
"När föräldrar och myndigheter lämnar walk over, vågar hon konfrontera mörkret i gaminggenerationens värld."

Emma Bouvin och Mikael Delin: ”Känns som att vi var på coronans ground zero i Stockholm”, DN
"Sällan har en fest känts så otajmad och skamfylld, ändå kunde vi alla ha varit där. Ett superspridarevent som fick superspridning."

Bo-Göran Bodin: Att rädda ett barn, Dokument inifrån, SVT
"Skickligt avtäcker han ett spel som väcker frågor om vem som bryr sig – och vem som räddar ett barn."

Årets Förnyare

Michael Verdicchio och Meli Petersson Ellafi: Systrar, GP
"De unga utnyttjade flickorna träder fram i ett nytt ljus där de vägrar att skämmas. De är medskapare, konfronterar förövare och bryter tabun."

Caroline Englund och Erik Wisterberg: Vi spårade nätjättarnas returer – så långt åker kläderna som du lämnar tillbaka, Breakit
"Innovativ konsumentjournalistik som med enkel teknik avslöjar hur en snabbväxande bransch sätter lönsamhet framför klimatansvar."

Emanuel Karlsten: Coronaveckan som gått
"Med en outsiders blick för blinda fläckar har han ställt sig till sina läsares förfogande, och brutit fruktbar mark för ensamjournalistiken."

Årets Röst

Nivette Dawod: Aftonbladets corona-chatt, Aftonbladet
"Inga frågor är för små, ingen läsare ovälkommen. Hon är lugnet i stormen och redaktionens varma och trägna röst."

Johanna Bäckström Lerneby: Familjen
"Med mod och integritet har hon fått oss alla att föra ett nödvändigt samtal om släktbandens roll i den grova kriminaliteten."

Anna Lindman: Knutby, SVT
"Med erfarenhet och kunskap om människans existens, vann hon medlemmarnas förtroende – och gav sektens barn en röst."

Årets Avslöjande

Josefin Sköld: Hon fick inte fylla fyra, DN
"Hon blottlägger med hjärna och hjärta hur svenska domstolar sätter föräldrars rätt före barns behov, med följden att en liten flicka inte ens blir fyra år."

Mikael Delin och Kristoffer Örstadius: Den falske officeren, DN
"Den falske officeren lurade sig ända in i den säkerhetstjänst som borde ha upptäckt honom. Ett klassiskt avslöjande."

Henrik Evertsson: Estonia – Fyndet som ändrar allt, Dplay
"Han trotsade dykförbudet och fann hålet som tvingar tre regeringar att gå till botten med gåtan Estonia."

Om Anders Holmberg
Anders Holmberg är journalist och programledare, välkänd från såväl radio som TV. 18 år var han på Sveriges Radio, där han bland annat ledde Studio Ett, P1 Morgon och Ekots lördagsintervju, innan han för åtta år sedan tog steget över till SVT. Där är han numera tätt förknippad med Aktuellt och Agenda. Det är alltså en trygg hand som leder tittarna genom de dagliga webbsändningar som den 16-20 november avslöjar vilka som tar hem Stora Journalistpriset 2020.

Om Michael Barbaro
Michael Barbaro är en av världens mest välkända podcaströster, då han sedan 2017 leder The New York Times podd The Daily. Formatet – tjugo minuter långa avsnitt som släpps fem dagar i veckan, där Michael Barbaro diskuterar nyheter med The Times-journalisterna som rapporterar om dem – har nått stor framgång. Varje dag lyssnar över två miljoner människor på podcasten, vilket gör The Daily till en av världens mest populära poddar. Under sändningen den 19 november, intervjuas han av Anders Holmberg.

--------------

Hela nomineringsceremonin sändes på www.storajournalistpriset.se, där fler klipp och all information om de nominerade läggs upp under dagen. Där finns också historik och presentationer av alla pristagare från starten 1966 och framåt.

Stora Journalistpriset – Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse för journalister.