Johanna Bäckström Lerneby. Foto: Pontus Englund

Johanna Bäckström Lerneby vinnare av Stora Journalistpriset i kategorin Årets Röst

För arbetet med reportageboken Familjen, vinner Johanna Bäckström Lerneby Stora Journalistpriset 2020 i kategorin Årets Röst.

“Med mod och integritet har hon fått oss alla att föra ett nödvändigt samtal om släktbandens roll i den grova kriminaliteten.” Så löd juryns motivering när det stod klart att Johanna Bäckström Lerneby kunde vinna årets upplaga av Stora Journalistpriset i kategorin Årets Röst. Under tio års tid har hon följt den familj som styr Göteborgsförorten Angered, och träffat såväl familjemedlemmar som de privatpersoner och företagare som utsatts för dem och myndigheter som försöker sätta stopp för dem. Resultatet blev boken Familjen.

– Helt plötsligt så seglade den klanbaserade kriminaliteten upp som ett av årets hetaste ämnen och det hade aldrig hänt utan Johannas initierade bok. Utan hennes insatser så hade diskussionen sett helt annorlunda ut, säger juryledamot Rakel Chukri.

Årets pristagare avslöjas under dagliga webbsändningar den 16-20 november, ledda av årets programvärd Anders Holmberg.

– I början av 2000-talet, när jag var krimreporter på GP, hörde vi rykten om att det fanns en mäktig äldre man som bestämde i Angered, nästan som en gud. Det var som fantasier, men sen träffade jag en ur familjen 2006 och kopplade senare ihop det med de där ryktena. Då förstod jag att det finns maktsfärer som är nog så starka i våra förorter, och som styr och ställer, men som vi inte har en jävla aning om. Och som ställer till det för människorna som bor i de här områdena, säger Johanna Bäckström Lerneby.

Tidigare under veckan har det avslöjats att Emelie Rosén och Ylva Lindgren vinner i kategorin Årets Berättare för radiodokumentärserien Gamer och Emanuel Karlsten i kategorin Årets Förnyare, för sin coronarapportering. Imorgon kl 11.00 avslöjas nästa pristagare, följ sändningen på sjp.se.

Stora Journalistpriset - Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse för journalister.