Stockholm 2014-06-13

Föreningen Storasyster startar insamlingsfond för barn som utsatts för våldtäkt och sexuella övergrepp.
–  Eftersom de barn som utsattes för övergrepp på en förskola i Högsby helt hamnar i skymundan i den offentliga debatten, vill vi med fonden säkerställa att hjälp finns att få, när dessa eller andra utsatta barn växer upp och behöver oss.

Efter att ha utsatts för sexuella övergrepp av en nära släkting och vunnit mot honom och Leif Silbersky i rätten bestämde sig Sanna Bergendahl för att hon ville hjälpa andra barn, tjejer och killar som befinner sig i eller har befunnit sig i liknande situationer. Hon grundade Föreningen Storasyster för 2 år sedan och engagemanget har sedan dess vuxit lavinartat.

DN citerar 12/6 en polisman som beskriver att barnen och deras familjer fått hjälp att bearbeta det som har hänt.
–  Vi hoppas att de mår ganska bra nu. Det har gått några månader nu. Vi har inte fått några indikationer på annat, säger spaningsledare Anders Pernius. Artikeln kan läsas i sin helhet här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/inledde-overgreppen-forsta-dagen-pa-forskolan/

Citatet och den uppfattning som förmedlas i media ger sken av att konsekvenser av våldtäkt och sexuella övergrepp är övergående på några månader. En mer korrekt beskrivning är att händelsen med största sannolikhet kommer att medföra allvarliga problem som förföljer de drabbade barnen under resten av deras liv. Den diskurs som förs fram av polis och myndigheter via media ger en falsk bild och föreställning om att problemen tas hand om av familjerna själva, vilket bidrar till att problemen systematiskt sopas under mattan. Om föräldrar och anhöriga läser att deras trauma borde ha gått över vid det här laget, ökar risken att deras barn inte får stöd hemifrån. Sanna Bergendahl vet av egen erfarenhet och genom Föreningen Storasysters verksamhet att det är väldigt vanligt att vuxna inte tar berättelserna på allvar. Man föredrar att lösa det inom familjen och man lägger ofta locket på.

Det finns ett tydligt mönster som visar på att barn och unga som utsatts för sexuella övergrepp senare i livet självskadar sig för att minska den ångest och smärta ett övergrepp kan medföra. Personer som utsatts för sexuella övergrepp som barn blir oftare utsatta som vuxna. Övergrepp medför även ofta långvarig problematik såsom PTSD och tillitsproblem.

Föreningen Storasyster vill på detta sätt flytta fokus från debatten om vilket straff förövaren får eller huruvida män ska få eller inte få arbeta inom förskolan – och istället rikta uppmärksamheten på de utsatta barnen. Vi på Föreningen Storasyster vill öka kunskapen om övergrepp och dess konsekvenser – och vi vill göra det genom att öppet berätta om övergrepp och uppmuntra att samtalet förs i det offentliga rummet. Även om barnen erbjuds tidig hjälp, är det inte säkert att det är tillräckligt, eller att de orkar/vill/kan ta tag i det nu. Föreningen Storasyster vill genom den särskilda fonden säkerställa att hjälpen finns när den behövs. Det kan handla om att längre fram i livet kunna betala för en särskild terapiform, träffa en sexolog eller på valfritt sätt få upprättelse.

Vi uppmuntrar barn, tonåringar och deras anhöriga att söka stöd från fonden som startar sin insamling under Nordiskt Forum i Malmö där Föreningen Storasyster finns på plats under helgen.
–  Jag anser att mitt och Föreningen Storasysters uppdrag är att göra allt vi kan för att hjälpa utsatta i den här situationen, säger Sanna Bergendahl.

För mer information:
Kontakta Verksamhetschef Sanna Bergendahl
sanna@foreningenstorasyster.se
0766 – 343436

Så här skänker du pengar till fonden:
» Sätt in valfritt belopp på bankgiro: 397-4870 och märk insättningen med “Storasysterfonden”.
» Sms:a Storasysterfonden100 till 72909 så skänker du 100 kr. Vill du skänka mer pengar? Skriv Storasysterfonden följt av den summa du önskar skänka, t.ex. Storasysterfonden100, Storasysterfonden200, Storasysterfonden300 eller Storasysterfonden500.

Föreningen Storasyster
Föreningen Storasyster är en feministisk, partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som vänder sig till alla över 13 år som utsatts/utsätts för våldtäkt eller sexuella övergrepp. I Föreningen Storasyster engagerar sig flera eldsjälar som själva blivit utsatta för sexuella övergrepp. Därför kan föreningen erbjuda en unik förståelse för vilken typ av trauma den stödsökande befinner sig i och vilken typ av hjälp som behövs i traumats olika steg. Föreningen erbjuder Storasystrar som vågar se och möta barnens behov, som är lyssnande, medmänskliga systrar och som aldrig sviker. En Storasyster fungerar som ett stöd till den utsatte för att börja prata om det som har hänt, våga berätta för någon vuxen i ens närhet och att våga söka professionellt stöd. Föreningen Storasyster fungerar som en mellanhand mellan offer och myndighet/rättslig instans samt vägleder offret till den professionella hjälp som finns att tillgå.
www.foreningenstorasyster.se