HYBRIS OCH FÖRENINGEN STORASYSTER LANSERAR FILM OM SAMTYCKE!

”Det är alltid lugnt att säga nej, det är alltid lugnt att stå för sina egna känslor”, det är det kreatörstrion HYBRIS tillsammans med Föreningen Storasyster vill säga med den kampanjfilm de nu lanserar för sexuellt #samtycke.

HYBRIS är en grupp kreatörer som består av skådespelerskan Cecilia Forss, manusförfattaren Maria Kihlberg och filmproducenten Hordokht Moravejzadeh. Tillsammans med Föreningen Storasyster vill de öka medvetenheten hos unga människor när det gäller sex och samtycke.

-    Vi har uppmärksammat Föreningen Storasysters tidigare kampanjer och arbete mot sexuellt våld. Vi tycker föreningens värdegrund stämmer överens med vår och för att få ut filmen till så många som möjligt behöver vi en organisation i ryggen. Föreningen Storasyster är en mycket bra och seriös sådan, säger Maria Kihlberg och Hordokht Moravejzadeh från HYBRIS.

Med filmen önskar HYBRIS och Föreningen Storasyster lyfta ämnet för att sexuellt samtycke behövs för att få ett mer välmående samhälle. Ett samhälle där man lyssnar på, och respekterar varandra. Kreatörerna i HYBRIS och Föreningen Storasysters grundare har personliga erfarenheter av våldtäkt och sexuella övergrepp som satt sina spår. De vill tydliggöra hur viktigt samtycke i sexuella relationer är för självförtroendet och självkänslan. Föreningen Storasyster arbetar för att samtycke vid sex ska vara en självklarhet i samhället.

-    Det här är ett ämne som alltid behöver uppmärksammas och belysas. Det kan vara svårt att prata om - men vi måste prata om det, säger Sanna Bergendahl, som är grundare och verksamhetschef för Föreningen Storasyster.

Filmen finns att se här: https://www.youtube.com/watch?v=9cvBvu0Dh8o

Presskontakter: