En av fyra kvinnor drabbas av sexuellt våld

Storasyster släpper ny kampanjfilm mot det sexuella våldet

En av fyra kvinnor drabbas av sexuellt våld, kommer du att göra något? Den frågan ställer Storasysters nya kampanjfilm framtagen i samarbete med kommunikationsbyrån DET och filmproduktionsbolaget Ligistfilm.

Vi lever våra liv, på våra vanliga gator, i våra välkända miljöer. Det är precis där som det sexuella våldet sker. Mitt ibland oss i alla samhällsklasser. Man kanske tror att det händer på mörka bakgator och det gör det också, men vanligast är i hemmet.

Sexuellt våld drabbar en av fyra kvinnor, och mörkertalet är stort. Magnituden kanske få vet om, men visst vet man att det händer? Den nya filmen tar betraktarens perspektiv. Vi rör oss igenom olika delar av samhället där allt är som vanligt, men ändå inte. En gnagande oro och otäck känsla stegrar.

- Jag vill utforska den här känslan av att någonting är fel i välkända miljöer, någonting är otäckt och den stora frågan är om du kommer att ingripa, säger Nanna Påskesen, regissör på Ligsitfilm.

Bevisföringen i sexualbrottsmål kan vara svår, polisens uppklaringsgrad är låg och förståelsen inom det statliga lämnar ofta mer att önska. Dessutom kan politiska anslag svänga beroende på hur vinden blåser.

- Alla har ett ansvar. Samhällsapparaten räcker uppenbarligen inte till om en av fyra kvinnor drabbas. Därför blev sägningen ”blunda inte” någons sorts nyckel här, säger Daniel Åkerlund, copywriter på DET.

Precis när mörkret håller på att ta över så kommer vändningen. En stor, stark och stolt grupp människor från organisationen Storasyster går enade genom samhället.

- Vi är över hundra volontärer och anställda som finns där för dig som blivit utsatt. Du är aldrig, aldrig ensam. Med filmens final vill vi visa just det. Det finns hopp och vi finns när samhället sviker, säger Storasysters generalsekreterare Cecilia Bödker Pedersen.

Storasyster riktar ett stort tack till kommunikationsbyrån DET, produktionsbolaget Ligistfilm, alla volontärer och övriga deltagare. Filmen visas på Storasysters hemsida och på sociala medier från och med den 23 januari.

Arbetsgrupp:

VO/Ljudmix: Favvo

Tack till: Ljud & bild

Kontaktpersoner:

Cecilia Bödker Pedersen, Generalsekreterare, Storasyster, email: cecilia@storasyster.org, mobil: 076-6343436

Anna Mellqvist, Presskontakt, A.M Communications, email: anna.m@amcommunications.se, mobil: 073-4117481

Storasyster är med sina 140 volontärer Sveriges största stödorganisation för den som utsatts för sexuella övergrepp. Organisationen håller årligen över 7000 stödsamtal med personer som annars inte skulle haft någon att vända sig till och till anhöriga. Storasyster erbjuder stödsamtal, chattjour, juridisk rådgivning, samt ger utbildningar och driver opinion med visionen om ett samhälle fritt från sexuellt våld. Storasyster tilldelades Kvinnofridspriset 2019 av Operation Kvinnofrid, Stockholms stads Trygghetspris 2020, Arvsfondens Guldkorn 2020, Unizons Idépris 2021 och Child10 Awarded Member 2022.