VI SÄGER NEJ TILL SEXUELLT VÅLD! GÖR DU?

I dag släpps tygväskan mot sexuellt våld vars syfte är att få fler att våga ta ställning i frågor kring våldtäkt och sexuella övergrepp.

Föreningen Storasyster kommer dagligen i kontakt med barn, unga och vuxna som blivit utsatta för våldtäkt och sexuella övergrepp av olika slag. Det är många som söker stöd och gemensamt delar de stödsökande känslor av skam och skuld.

– Vi vill uppmana fler att våga prata om de övergrepp de utsatts för, få allmänheten att förstå att de måste våga lyssna och att vi behöver bli fler som vågar ta ställning mot sexuellt våld, för att vi ska kunna se en märkbar förändring, säger Sanna Bergendahl, grundare och verksamhetschef på Föreningen Storasyster.

Om tygväskan:

Väskan har trycket ”Vi säger NEJ till sexuellt våld!” på ena sidan och  ”Gör du?” på andra. Den är i 100 procent ekologisk bomull och finns endast i 100 exemplar – sponsrade av Fruit Distribution.  Du kan köpa den på Föreningen Storasysters hemsida till ett pris av 250 kronor.

Mer information om initiativtagarna:

Föreningen Storasyster: Ideell organisation som vänder sig till alla över 13 år som utsatts för våldtäkt eller sexuella övergrepp av olika slag. Föreningen Storasyster erbjuder stöd, gemenskap och arbetar förebyggande för att motverka sexuellt våld.

FATTA: Kampanj vars syfte är att få människor att reflektera kring övergrepp och fatta att sex handlar om samtycke. Samt att få politiker att fatta beslut och lagstifta så att ingen som våldtar går fri!

Femtastic: Nätverk för kvinnor inom den urbana musikscenen i Sverige. Femtastic verkar för organisering av kvinnliga aktörer i musik- och kulturbranschen. Femtastic bygger på övertygelsen om att kvinnor måste organisera sig för att ta plats på scen och skapa utrymme för sig själva och varandra – för antal ger styrka.

Crossing Boarders: Stiftelse vars vision är ett jämställt och inkluderande samhälle där alla röster får höras och där alla kan nå sin fulla potential. Crossing Boarders jobbar för att främja ett mer jämställt deltagande i fritidsverksamheter.

Vi kämpar för ett jämställt samhälle fritt från sexuellt våld!
Föreningen StorasysterFATTAFemtasticCrossing Boarders.

Föreningen Storasyster är en ideell organisation som vänder sig till alla över 13 år som utsatts för våldtäkt eller sexuella övergrepp av olika slag. Föreningen Storasyster erbjuder stöd, gemenskap och arbetar förebyggande för att motverka sexuellt våld.