Nya förskolan i Gnarp blir en ny mötesplats med hållbarhet i fokus. Illustration: Street Monkey Architects/Friendly Buildning

Barnen i Gnarp får snart flytta in i en modern och föredömlig förskola

Av Niclas Svensson

I Gnarp i Nordanstigs kommun kommer barnen i höst att vistas i en ny förskola, byggd enligt den nya tidens alla förtecken; den uppförs i passivhusteknik och den blir hållbar, genomtänkt och klimatoptimerad och där till och med grunden är ”betongfri” och konstruerad med återvunnet glas.

Friendly Buildings koncept ”Rektangel” är omsorgsfullt och noggrant utvald för den nya förskolan i Gnarp, som ersätter tre tidigare, tämligen nedslitna förskolor. Jag för spännande och engagerande samtal om det intressanta projektet med Ingrid Westman hos Friendly Building och Thomaz Nordh från Nordanstigs kommun i Hälsingland.

Mötesplats mitt i byn

För den som kanske inte vet, så ligger Gnarp idylliskt i norra Hälsingland, och orten är en klassisk industri- och bruksort med en vacker kyrka från gustaviansk tid på 1780-talet och invånarantalet pendlar kring 1100-strecket. I en miljö som har högt attraktionsvärde för den vackra miljön, men där servicenivå och utbud generellt kan utgöra ett problem. Men nu blir det ändring på det.

– Jag gillar verkligen att den nya förskolan får sin placering ”mitt i byn” och bredvid skolan, säger Ingrid Westman. Det blir en samlingsplats inte bara för mindre barn, utan alla ortsbor från Gnarp.

Den nya förskolan är tänkt för 108 -120 barn och får sju avdelningar, varav en är utformad för infektionskänsliga barn. Både interiör och utomhusmiljö är noggrant framtagen i samverkan med barn och personal. Pedagogik, utformning med detaljer och – förstås – en föredömlig klimat- och hållbarhetsprofil utmärker verkligen den nya förskolan.

”Betongfri” grund

Det blir solpaneler på taket till byggnaden och träbjälklag istället för konventionella betongbjälklag. Återvunnet stål används som stommaterial. Särskilt noteras att även grunden är ”betongfri” genom att återvunnet glas används enligt en metod som lanserats av företaget Koljern – som har en stark klimat- och hållbarhetsprofil. Koljerns konceptgrund är en komplett lösning för husgrund som ersätter traditionell "platta på mark", där betong och cellplast utesluts helt.

– Smarta energilösningar, med omsorgsfulla metod- och materialval utgör grunden för passivhusmetodiken. Val av fönster, ventilation och att undvika köldbryggor i byggnaden är också avgörande för slutresultatet. Vi uppnår en halvering av co2-utsläppen genom en ”betongfri” grund och återvunnet stål i stommen, säger Ingrid Westman.

Locka nya invånare

Och nya förskolan blir också en del av en storsatsning om totalt 157 miljoner kronor på klimatinsatser och hållbarhet i Nordanstigs kommun de kommande fyra åren.Satsningen handlar främst om insatser för bättre energilösningar och görs tillsammans med kommunala bostadsbolaget.

Högre serviceutbud och generellt bättre lokaler gör det förstås också mer attraktivt att söka jobb i orten och kan även bidra till att locka nya medborgare till kommunen.

– Ja det känns mycket bra att vi får till en verkligt hållbar, framtidsinriktad satsning i Gnarp. I kombination mellan passivhusteknik och solpaneler blir slutresultatet riktigt bra, säger Thomaz Nordh.

SKRs (Sveriges kommuner och regioner) ramupphandling för förskolor har också bidragit till att förskolan i Gnarp nu kommer till. Friendly Building var en av aktörerna som ”vann” SKRs utlysning/tävling och därmed var en av dem som fick teckna ramavtal, vilket förstås drar ned kostnaden. Företaget jobbar också med industriellt byggande i fabriksmiljö, vilket sänker byggkostnader och minimerar antalet byggfel.

– SKRs initiativ med en gemensam ramupphandling är förstås utmärkt, i synnerhet för kommuner som finns i regionalpolitiskt känsliga delar av landet, säger Thomaz Nordh.

Pedagogisk skolgård

Den nya gårdsmiljön för förskolan har också ägnats särskild omsorg förstås. Och där arkitekter utformat såväl lekredskap och designat pedagogik tillsammans med personal och förskolebarn.

– Det som blir väldigt utmärkande för förskolans nya gårdsmiljö, är både att arkitekter aktivt jobbat med hela miljön, och att växter och planteringar får så stort utrymme. Omsorgen, detaljutformningen, pedagogiken och engagemanget bidrar till en väldigt vacker skolgård, avslutar Ingrid Westman.

Fakta:

Nybyggnad av förskola i Gnarp