Säkerhetsparken är byggbranschens egen simulator för olika arbetsmoment. Ingen sätter sig bakom spakarna i ett flygplan utan att först ha övat i en flygsimulator! Samma sak borde gälla byggbranschen.

Byggbranschens säkerhetspark – en plats för undervisning med reflektion och diskussion

Av Kjell-Arne Larsson

På initiativ av Byggföretagen och i samarbete med flera stora aktörer har en så kallad säkerhetspark inrättats på Kolstavägen vid Arlanda. Här kan alltifrån gymnasieelever och yrkesmän till byggherrar och projektörer reflektera och diskutera olika arbetsmoment och riskscenarier.

Idén kommer från Finland där det idag finns STP’s – Safety Training Parks – i tre regioner i landet. En Säkerhetspark är en fysisk plats för diskussion och reflektion. Ett antal stationer byggs upp för att visa och reflektera kring olika arbetsmoment.

Skolor och utbildningar

Byggföretagen är initiativtagare och finansiär av parken. Styrelsen består av Skanska, NCC, PEAB, Byggmästaren i Skåne och Byggföretagen.

Säkerhetsparken har för närvarande ett treårigt samarbete med AFA Försäkring. Samarbetet går ut på att utveckla ett utbildningskoncept som erbjuds till landets skolor och utbildningar.

Samarbetet med AFA Försäkring ger förutsättningar för landets gymnasieskolor, högskolor och universitet att införa koncept och metoder för anpassad praktisk säkerhetsutbildning vid Säkerhetsparken.

– Säkerhet är ett prioriterat fokusområde för Byggföretagen, säger Björne Karlsson, verksamhetsledare för Säkerhetsparken. Vi arbetar aktivt för att minska antalet olyckor. Det finns ett behov att lyfta hur vi tänker kring säkerhet och arbetsmiljö genom hela byggkedjan, från upphandling via projektering till utförande. Säkerhetsparken är ett viktigt steg för att skapa attraktiva, sunda och säkra arbetsplatser.

Tillsammans med partners utvecklar Säkerhetsparken koncept och metoder för fördjupad övning och demonstationsutveckling inom arbetsmiljö, hälsa och säkerhet.

Stationer

I övningsparken, som är 1500 kvadratmeter stor, finns ett antal stationer och scenarion där man kan föra diskussioner kring olika lösningar och arbetssätt. Det finns stationer för bland annat:

• Arbete på hög höjd
    • Byggnadsställning
    • Klätterplattform
    • Arbete med väggform
    • Tunga element
    • Arbete med lift
    • Handhållna maskiner – vibrationer och förlorad kontroll
    • Kvartsdamm och asbest
    • Säker schakt
  • – Inte minst blir det ett handgripligt sätt att öva på och föra dialog om säkerhetsrisker, påpekar Björne Karlsson. Det är inte alla som jobbar inom bygg som tycker det fungerar att få ett dokument i handen att läsa om säkerhet. I Säkerhetsparken handlar det om att lära sig på ett mer praktiskt sätt och anpassa lärandet.

– Diskussionerna som följer efter övningarna är mycket värdefulla, fortsätter Björne Karlsson. Ofta är det gruppen – i bästa fall bestående av både chefer, arbetsledare och yrkesarbetare – som har det bästa svaret. Vi vänder oss inte bara till yrkesarbetarna.

Det är viktigt att få med representanter för alla faser i byggprojekten, från beställare, via projektörer till utförare på plats. Mycket i säkerhetsarbetet handlar om attityder och kulturer. Generellt förs ofta diskussioner om olyckor, risker och vilka fel som har begåtts. I Säkerhetsparken går det att demonstrera arbetssätt som minimerar risker och ger bästa arbetsmiljö – en bra plats att visa goda exempel.

– Vi rekommenderar även beställare och BAS-P att gå de utbildningar vi ordnar, säger Björne Karlsson.

Olika målgrupper

Utbildningarna som ordnas i Säkerhetsparken kan ha skilda målgrupper:
    • Stora byggprojekt
    • Företag, ett i taget
    • Yrkesutbildningar
    • Akademiska utbildningar
    • Skräddarsydda för vissa applikationer

– Ett sätt för stora byggprojekt är att så att säga ”ta hit hela projektet”. Handla om möjligt upp underentreprenörer i tidigt skede och ta med dem på utbildningen, föreslår Björne Karlsson. Försök få med bland andra ställningsbyggarna, de kan tillföra mycket i planeringen.

När det gäller utbildningar för ett företag i taget, är det viktigt att även chefer och arbetsledare finns med förutom yrkesarbetarna.

För yrkesutbildningar kan det påpekas att för skolor är kurserna i Säkerhetsparken kostnadsfria.

– Sedan är det viktigt att vi får hit akademin, med blivande arkitekter och civilingenjörer som även de ingår i AFA-projektet, betonar Björne Karlsson. Projektörerna kan ju lägga en god grund för bra arbetsmiljö under byggskedet. Den första kursen för akademiker genomförs inom kort.

En typisk utbildning – oavsett målgrupp – pågår mellan 4 och 6 timmar. Gruppen går igenom bra och mindre bra exempel, vägledda av en handledare. Pedagogiken baseras på att både se, höra, göra och reflektera.

Dynamisk

Säkerhetsparken är ingen statisk anläggning. Stationer kan tillkomma, alternativt bytas ut. Ledningen jobbar med manus som styr tänkta scenarier – ungefär som i filmvärlden – och den nya stationen kan projekteras i en modell – precis som i ett avancerat byggprojekt!

– Ett exempel på hur vi kan vara med och påverka branschen är där Ramudden och Strängbetong samarbetar för att se över lossningsplatser och tungavspärrningar.
    Det är riktigt kul när vi kan vara en hub för kontakter och nya arbetssätt, säger Björne Karlsson.

– Och tack vare forskarna och konsulterna Thomas Lagö och Lars Berg har vi fått hit ett flygplan utan vingar (!) som är mycket spännande. Det är en Saab Sk1 340 som tidigare användes av dem för att simulera hur det är att sitta i ett flygplan. Planet har högtalare på utsidan. Vi har därmed fått en station där vi kan exponera och studera buller, det kommer att simuleras olika typer av byggljud inne i flygplanet, berättar Björne Karlsson entusiastiskt.

Bullerstationen kan också användas för att testa buller- och vibrationsdämpande material och produkter.

– Vi är inte rädda för att i Säkerhetsparken visa produkter som förbättrar arbetsmiljön, även om vi förstås inte bara kommer att bli ett skyltfönster för företag, menar Björne Karlsson.

De som önskar utbildning vid Säkerhetsparken tar kontakt med parken och en handledare väljs. Denne hjälper till att anpassa kursen och bestämma vilka stationer och scenarier som ska ingå i utbildningen.

INFORMATION:
    buc.se/utbildningar/