Jessica Becker, projektkoordinator på Trästad Sverige. Bild: Trästad Sverige

Det industriella träbyggandet utvecklas i rekordfart

Text: Annika Wihlborg

–Det finns många fördelar med att bygga industriell i trä. Det sparar tid och underlättar logistiken när man använder sig av prefabricerade träelement, inte minst i täta stadsmiljöer. Där ger det industriella träbyggandet upphov till färre störningar och mindre problem med buller, säger Jessica Becker, projektkoordinator på Trästad Sverige, en organisation som vill inspirera till att utveckla träbyggnationen runtom i landet.

Den främsta drivkraften bakom den snabba utvecklingen av det industriella träbyggandet är, enligt Jessica Becker, samhällets övergång till en mer cirkulär och biobaserad ekonomi.

–Även om det industriella träbyggandet hittills främst tillämpats på bostadshus upp till fyra våningar så börjar det nu i allt större utsträckning även tillämpas på högre bostadshus och andra typer av fastigheter, exempelvis skolor, sjukvårdsbyggnader och kontorsfastigheter. I Uppsala byggs exempelvis nu ett stort kontorshus i massivt trä. Det industriella träbyggandet tillämpas också allt oftare vid påbyggnadsprojekt, säger hon.

Tillväxten gynnar hela landet

En trend är att allt fler kommuner inser att de behöver ta fram en träbyggnadsstrategi för att de ska kunna uppnå Agenda 2030:s om fossilfrihet fram till år 2045. Korslimmat trä är det som används mest just nu, bland annat eftersom det är det mest effektiva alternativet utifrån ett klimatperspektiv.

–Dessa övergripande strategier behöver förstås omvandlas till konkret handling, där träbyggande kan användas som ett konkret verktyg för att minska klimatpåverkan. Jag är övertygad om att vi kommer att få se betydligt fler industriella träbyggnadsprojekt under de kommande åren. I takt med att fler industriella träbyggnadsprojekt färdigställs ökar antalet goda exempel. Samtidigt samlar byggföretagen och tillverkarna av de massiva trämodulerna på sig användbar erfarenhet som bidrar till att ytterligare effektivisera träbyggandet, säger Jessica Becker.

–Tillväxten i det industriella träbyggandet gynnar hela landet, inte minst eftersom tillverkarna av de massiva trämodulerna som används i allmänhet finns ute i landet, säger Jessica Becker.