Den elektriska pistmaskinen Prinoth E motion Husky är en av de eldrivna maskinerna i pilotprojektet i Hammarbybacken. Bild: Lars-Olof Tandberg

Eldrivna maskiner och fordon testade i pilotprojekt i Hammarbybacken

– Det handlar om att testa, försöka, misslyckas och lära. Det är då man kommer vidare med omställningen. Det sa Skistars vd Stefan Sjöstrand då pilotprojektet med enbart eldrivna maskiner och fordon vid skidanläggningen i Hammarbybacken i Stockholm presenterades i dag.

Av Lars-Olof Tandberg

Målet med Skistars pilotprojekt i Hammarbybacken i Stockholm är att visa att omställning till en helt fossilfri drift av en skidanläggning är möjlig. Det innebär att hela fordonsflottan bestående av en pistmaskin, två snöskotrar, en hjullastare, en transportbil och en fyrhjuling drivs med el och laddas med ett energilager från Volvo Energy.

Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) menade att projektet är ett positivt exempel som visar att omställningen faktiskt går att göra.

– Det känns glädjande att få stå här med modiga företag som Skistar, Volvo och Vattenfall. När politiken vågar fatta beslut ihop med företag som verkligen vill ställa om, det är ju då vi kan göra skillnad på riktigt.

Omställning nödvändig

Skistars övergripande klimatmål är att vara helt klimatneutrala i driften av sina fjällanläggningar till 2030 och minska sina totala utsläpp med minst 50 procent jämfört med 2020/2021.

– Vi ska växa sex procent per år i snitt samtidigt som vi ska minska vårt klimatavtryck med 1,5 procent varje år. Det är en utmaning hur man balanserar det. Då behövs den här typen av satsningar som vi gör här i Hammarbybacken, sa Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Han underströk att Skistar är berett att göra sin del för omställningen och för att bevara de vita vintrarna som företaget är beroende av.

– Klimatutredningar visar det kommer att bli lite senare och lite längre vintrar och det kommer att bli mer oregelbunden kyla. Det sätter krav på att vi investerar i både automatiserad snöproduktion och att vi vågar ställa om till elektrifiering för att minska vår påverkan på klimatet.

Hur stor koldioxidbesparing projektet innebär kunde inte Skistar ge besked om, men det är inte det viktiga i det här fallet.

– Vi går från en HVO-baserad verksamhet så koldioxidvinsterna blir ganska små i det här projektet. Det handlar mycket mer om att få de här produkterna tillsammans och se vilka av våra skidorter och vilka av våra 600 fordon som ska elektrifieras i nästa steg, sa Per Granås som är inköpschef på Skistar.

Laddinfrastruktur

Niklas Wahlberg från Volvo Group berättade att han och hans kollegor på Volvo har lärt sig under arbetet med elektrifiering att det bara är om man jobbar ihop flera parter som man kan lösa omställningen.

– Man kan inte bara titta på en maskin mot en annan, det handlar om hela system från produktion till lagring och användningen av energin och fordonen. Det är där de stora vinsterna kommer att komma.

Han påpekade att Volvo och andra tillverkare redan utvecklar produkter för laddinfrastruktur men att det även handlar om att påverka politiken både nationellt och på EU-plan.

– Vi måste komma till att produkter och infrastruktur går rimligt i takt för att det ska fungera. Sedan måste det ju finnas el i laddarna, så även energisystemen är viktiga. Där kan vi behöva tänka på mer decentraliserade energilösningar för produktion och lagring, sa Niklas Wahlberg.

Ekonomiskt hållbart

Även om elektriska maskiner ofta kostar mer än maskiner med förbränningsmotor kunde Per Granås berätta att den totala ägarkostnaden går att räkna hem på alla fordon i pilotprojektet i Hammarbybacken.

– Utmaningen kommer när det gäller de riktigt stora maskinerna som 25-tons grävmaskiner och hjullastare. Där behövs nästan politiska beslut, till exempel som man gjort i Oslo centrum, där får du bara bygga med elektriska maskiner. Då kan du köpa en elmaskin och få ihop kalkylen, sa Per Granås.

Jens Berggren är klimatcoach på Vattenfall. Han konstaterade att när en pistmaskin med förbränningsmotor som kört hela vintern parkeras för säsongen så gör den ingen större nytta.

– Men en elpistmaskin är ett stort batteri som kan användas för att balansera elsystemet. Det bör tas med i den ekonomiska kalkylen, att man kan vara med och skapa ett mer leveranssäkert elnät och ett bättre fungerande elsystem. Det får man också betalt för. Det kan kompensera en del av den eventuellt högre investeringskostnaden, konstaterade Jens Berggren.

Maskinerna i pilotprojektet i Hammarbybacken är en Prinoth E motion Husky elektrisk pistmaskin, två Taiga Motors Nomad elektriska snöskotrar, en Volvo L25 elektrisk hjullastare, en VW ID cargo elektrisk transportbil och en Polaris Ranger EV elektrisk fyrhjuling.