Faluns nya badhus är byggt i betong men ger sken av trä och corténplåt. Bild: Ulf Palm/Falu kommun

Faluns nya badhus ser ut att vara av trä och cortén

Falun får med invigning i december ett nytt och mycket innehållsrikt badhus, ”ett badhus för alla”, som dessutom sticker ut med sin exteriör, där den nödvändiga betongen formats att se ut som trä och corténstål.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Det nya badhuset innehåller två 25-metersbassänger, den ena i ett familjebad med olika bad- och lekattraktioner, den andra som tränings- och tävlingsbassäng med tio banor, varav åtta kan användas för tävling i 28-gradigt vatten.

Därtill finns en familje- och relaxavdelning med två bastur, utsikt mot Faluns backhoppningsarena, yta för barnkalas samt en kafé- och restaurangdel. Utöver detta innehåller badhuset en multibassäng för simundervisning och babysim med höj- och sänkbar botten, planerad för 32-gradigt vatten.

En rehab-bassäng har både delbar och höj- och sänkbar botten och planerad för 34-gradigt vatten. Den ger möjlighet att till och med sänka ner en hel säng för den som inte kan ta sig i vattnet på annat sätt.

– Här har man verkligen tänkt igenom vårt begrepp ”ett badhus för alla”, säger Maria Andersson, vd i fastighetsbolaget Lugnet i Falun AB.

Fasaderna bedrar

Badhuset är byggt med en stomme som i huvudsak består av betong och med litet inslag av stål med tanke på de påfrestningar som fukten i badhus brukar förorsaka. Men fasaderna ger sken av något annat. Det ser ut som om det nya badhuset har trä- och corténfasader. Träimitationen har en falusvart färg med glaspartier i en grå kulör och på insidan går det i vitt och trä för att skapa en harmonisk och varm inomhusmiljö.

– Betongen är delvis gjuten på matriser som illustrerar stående träpanel och det som ser ut som cortén är betongblock som är laserade på plats. Det är bara experter som på litet avstånd kan se att det inte är cortén och träpanel, säger Maria Andersson.

Bygget har förbrukat drygt 8000 kubikmeter betong och cirka 850 ton armering. Det har gått åt cirka 400 000 klinkerplattor och inte mindre än 1000 ritningar ligger till grund för projektet. Som mest har 110 byggnadsarbetare varit på plats samtidigt.

Badhusets bruttoarea är cirka 8500 kvadratmeter, vattenvolymen för tävlingsbassängen uppgår till 1,5 miljoner liter och den totala vattenytan för alla bassänger är på cirka 1000 kvadratmeter.

Den nya simhallen får direkt access till ett befintligt utomhusbad med en 50-metersbassäng samt lek-och plaskbassäng. Det är också en direkt inomhusförbindelse från det nya badhuset till Faluns Sportcenter.

Två sena optioner gällande bland annat en kontorsvåning samt en relaxavdelning med loungedel på övervåningen på simhallens tak kommer inte att vara klara till invigningen i december.

All teknik har placerats på entréplan under simhallen, vilket sparat in dyra sprängningsarbeten. Bild: Ulf Palm, Falu kommun

Partnering

Bygget av det nya badhuset har skett i ett partneringsamarbete mellan kommunägda Lugnet i Falun AB och totalentreprenören NCC Sverige AB.

– Det har varit framgångsrikt. Många bra förenklingar och besparingar har tagits fram utan att det påverkat kvaliteten. Till exempel tanken att bygga in all teknik i entréplan och bygga på höjden istället för att spränga ner för tekniken, som tar nästan ett helt plan. Placeringsmässigt har det fungerat bra att bygga på höjden. Badplanet nås med trappor respektive hiss, säger Maria Andersson.

Bygget har tagit 2,5 år och under den tiden har den gamla simhallen, precis 50 år och uttjänt, fått fungera. Nu väntar sannolikt nya användningsområden för den fastigheten.

Lugnet i Falun AB förvaltar och utvecklar kommunala fastigheter och anläggningar inom Lugnetområdet. Där ingår bland annat badhuset, sporthallen, ishallen, skidarenan och friidrottsbanan.

Sven Tägtsten, som är NCC:s projektchef för bygget, bekräftar Maria Anderssons syn på samarbetet:

– Det har varit ett jättebra samarbete genom hela projektet och genom att vi kom in tidigt har vi kunnat utnyttja all den kunskap och erfarenhet vi har i NCC:s badhusgrupp och även erfarenheter från våra andra pågående badhusbyggen. Vi lade in mycket arbete i tidigt skede för att få ihop projektet med Lugnet som helhet.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av badhus i Falun, Lugnets simhall LUGNET 2:1