Den internationella mötesplatsen för belysnings- och byggnadstekniksektorn öppnar igen 2024 på det vanliga datumet från 3 till 8 mars på utställningsområdet i Frankfurt am Main. Bild: Messe Frankfurt Exhibition GmbH

Förberedelserna inför Light + Building 2024 i full gång

Hittills har mer än 2 000 nationella och internationella utställare registrerat sig på Light + Building- mässan i Frankfurt 3-8 mars nästa år för att presentera innovationer för en bred publik av fackbesökare från hela världen. Förutom Tyskland, kommer de flesta utställarna från Central- och Sydeuropa, samt Kina. Men svenska företag har ännu inte strömmat till.

AV MIKAEL HEDLUND

Light+Building- mässan för belysning, hem- och byggnadsautomation som går av stapeln i Frankfurt vartannat år, är i full gång med planeringen inför 2024- års upplaga av mässan. Här finns marknadsledande aktörer på plats med sina senaste produkter och besökaren kan ta del av innovationer som kan standardisera morgondagens hus och fastigheter. Däremot är svenska företag ännu en smula avvaktande. Mattias Dahlquist, vd för Messeforum AB och representant för mässan i Sverige och Norge, tror att det beror på flera saker.

– För svenska företag kan det handla om att man fokuserar mer nationellt än internationellt. De har bra produkter och borde sätta sig och ta en funderare. Den här mässan är nämligen ett utmärkt tillfälle att närma sig internationella marknader.

Light + Building 2024: planerar idag för morgondagen. Bild: Messe Frankfurt Exhibition GmbH

– Sverige har drabbats hårdare av lågkonjunkturen än många andra länder. Byggen står still och investeringar skjuts på framtiden. Här pågår arbete med att pressa kostnaderna och det spelar sannolikt också roll, säger Mattias Dahlquist.

Fokus på mässan kommer att ligga på ljustrender i alla dess aspekter, elektrifiering och digitalisering av hem- och byggnadstjänstteknik samt uppkopplad säkerhetsteknik. Den elektrotekniska infrastrukturen är en förutsättning för hem- och fastighetsautomation, energilagring och olika elbaserade system.