Arkitektur med utemiljö skapar möten mellan förskola och vårdboende i Huddinges pionjärprojekt Bildhuggaren. Bild: ORIGO Arkitekter

Förskola och vårdboende pionjärprojekt i Huddinge

Byggprojekt Bildhuggaren i Segeltorp i Huddinge blir ett av de först utvecklade svenska exemplen på vårdboende och förskola i en och samma byggnad. Där arkitektur skapar möten mellan barn och gamla som berikar deras vardag och verksamhet.

– Vi har jobbat med en y-form. Tre huskroppar sitter ihop som i ett nav i ett trapphus, säger Åsa Machado, ansvarig arkitekt, Sweco Architects.

Av Thomas Andersson

Hösten 2019 börjar prefab väggar och bjälklag att komma på plats i den byggnad som ska inrymma såväl förskola som vårdboende på Häradsvägen i Segeltorp i Huddinge.

Tre huskroppar på fem och tre våningar som formar ett ungefärligt Y. En lägre del anpassar sig mot närliggande villakvarter, den högre reser sig mot kringmiljöns topografi. Delvis på platta på mark, med betongstomme och massiva betongplattor som bjälklag, sandwichytterväggar och sedumtak. Fasaden domineras av tegel med inslag av plåt.

Inledande sanering av gammal industrimark tog, enligt totalentreprenören COBAB Sverige, mer tid i anspråk än beräknat.

– Det blev lite tight med uttorkningstiderna för betongplattor, säger projektchef Kim Berg.

Tanken på utforma en byggnad som kombinerar vårdboende och förskola med mervärden för båda – har grott länge hos arkitekt Åsa Machado och byggherren Huddinge Samhällsfastigheter.

– En grundförutsättning när personal ska rekryteras är att du gillar idén, säger projektchef Anders Melin, Huddinge Samhällsfastigheter.

Avgörande arkitektur

När visionen nu förverkligas är arkitekturen avgörande för att tillmötesgå skilda verksamhetskrav, effektivt samutnyttja lokaler som storkök och samlingslokal samt lägga grund för fruktbara möten mellan unga och gamla.

– Vi har jobbat väldigt yteffektivt. Det har varit en förutsättning, säger arkitekt Åsa Machado, Sweco Architects, tidigare ORIGO Arkitekter.

Det gäller inte minst utemiljön med sina tre av husets komposition formade utegårdar. En var för yngre respektive äldre förskolebarn plus den ”praktiska” med gemensam personalingång inklusive godshantering för förskola och vård. Samt för besökare som här tar hissen upp till äldreboendet.

Från en liten trädgård med för rullstolsburna fysiskt tillgängliga vattenbäddar och blommor går det att genom grindar nå de äldre förskolebarnens utegård.

Små gångvägar runt byggnaden gör att hela eller delar av utemiljön runt huset – men kanske vid olika valda tidpunkter – kan utnyttjas av alla.

För möten mellan generationer eller bara för stimulerande omväxling och synintryck. Som att också lekplatsen för de allra yngsta förskolebarnen är tillgänglig med rullator.

– Sandlådor har du kanske inte så stor glädje av som äldre. Men du får ett dubbelutnyttjande. Det kanske är söndag och ingen är där och leker.

”Något att titta på”

Exteriört speglar fasaden förskolan med en friare fönstersättning och markiser jämfört med vårdboendets mer regelbundna utryck högre upp. Dock med varierad färgsättning i glaspartierna. Som gör att den boende nerifrån gården specifikt kan identifiera just sitt hem och sin bostad i det förhållandevis stora huset.

– Tanken är att mjuka upp intrycket. Institution är inte det vi är ute efter.

Omvänt kan du uppifrån din lägenhet blicka ned på en med förskolebarn levande, skiftande miljö.

”Titta! Nu har de kommit ut och har galonisar på sig. För att det regnar…”

Besökare och boende får något att titta på och prata om. Det här blir i all enkelhet det största tillskottet! Den som orkar sätter sig hellre på en bänk och tittar på inlastning när mjölkbilen kommer, än att blicka på utsikt och skog, tillägger Åsa Machado, ansvarig arkitekt för Huddinge Samhällsfastigheters pionjärprojekt med förskola och vårdboende i samma fastighet i Segeltorp i Huddinge.

FAKTA I KORTHET:

Nybyggnad äldreboende, förskola, Segeltorp, Huddinge