Henrik Lindén, vd Sundprojekt, Kristian Jansson, regionchef Serneke, och Johan Hultman, regionchef och projektutvecklare i Slättö Förvaltning, tog det första spadtaget på Ringstorpshöjden i Helsingborg. Bild: Kim Hall

Gemensamt spadtag för nya Helsingborg

Av Kim Hall

Med gemensamma krafter tog Henrik Lindén, vd Sundprojekt, Kristian Jansson, regionchef Serneke, och Johan Hultman, regionchef och projektutvecklare i Slättö Förvaltning, de första spadtagen till ytterligare två höga punkthus och radhus i r:2 projektet på Ringstorpshöjden i Helsingborg. En manifestation över samarbetet i joint venture bolaget Slättsund och fortsatt byggande i Helsingborg. Serneke är totalentreprenör i de kommande etapperna av r:2, men är också aktiva i Helsingborgs nya stadsdel ”Oceanhamnen”.

Det blåser rejält denna dag i oktober då det bjuds på tårta och kaffe, som känns som den enda värmekällan. Från balkongerna i det tolv våningar höga bostadshuset Brf Pollux, den första etappen i r:2 projektet och som var inflyttningsklart 2018, står boende och tittar nyfiket ner på skaran i hjälm och gula byggvästar. I samma kvarter reser sig det tio våningar höga punkthuset Brf Castor, vilket var den andra etappen i projektet på Ringstorpshöjden. NBI innehade byggentreprenaden och byggde Brf Pollux och Brf Castor från augusti 2016 till december 2018.

Med de nya spadtagen är det nu dags för tredje etappen i r:2 projektet, som signalerar innovativt sätt att bygga moderna flerbostadshus i stadsdelen Ringstorp. De fyra höga punkthusen är osymmetriskt placerade på fastigheten och bryter av de mer traditionella Helsingborgshem- och områdena intill. Utmed Ringstorpsvägen kommer 13 radhus i två och tre plan att uppföras parallellt.

Bostadsområdet med totalt 190 lägenheter lyckas förena olika önskemål genom att bejaka motsatserna. Kvarteret omges av flera gröna stråk, såsom ett koloniområde och Pålsjö skog som fungerar som en vidsträckt lunga för hela staden. Såväl gårdsplaneringen som arkitekturen bejakar denna lummighet med de inglasade generösa balkongerna som ger möjlighet att skapa året runt-gröna rum till varje lägenhet.

Det 16 våningar höga Polaris, innehållande 57 bostadsrättslägenheter, blir med sina 47 meter ett av Helsingborgs högsta bostadshus med utsikt över Öresund och Helsingör i Danmark. På samma fastighet kommer även Capella med sina nio våningar höga bostadshus byggas samtidigt. Båda huskropparna binds samman med ett underjordiskt gemensamt garage. Inflyttning beräknas kunna ske under vintern 2022/23.

Utformning

Utmärkande för projektet r:2 är balkongernas utformning. De ger byggnadernas symmetriska och osymmetriska arkitektoniska utformning. Balkongerna är rejält tilltagna och delvis inglasade vilket ger skydd mot blåsten. Utsikten över staden, Sundet och Danmark är unik.

– Oftast har man inglasning som tillval, men vi valde att göra det som en del av arkitekturen. Inglasningen blev ett naturligt objekt i husets gestaltning, säger Johan Hultman och tillägger att hela r:2 projektet skulle bli något som bröt av Helsingborgshem-husen som alla i stort sett liknar varandra.

Varken Sundsprojekt eller Slättö har byggt i Helsingborg tidigare. Brf Pollux var därmed det första gemensamma projekt under det gemensamma bolaget Ringstorp projekt AB. Bolaget bildades 2014 i samband med en markanvisningstävling som Helsingborg stad utlyste när HSB hade lämnat ”walkover” när det gäller fastigheten i kvarteret Luna 5.

– Det var ett bra tillfälle för oss att visa vem vi är och vad vi står för. Med spännande arkitektur vill vi sticka ut på bostadsmarknaden. Oftast är fasaderna lika, men med balkongernas utformning gör detta projekt unikt ur flera aspekter, säger Henrik Lindén och tillägger att Sundprojekt står för attraktiva bostäder som är lite mer spänstiga jämfört med många andra konkurrenter.

Tillsammans med arkitekten Ola Kjellander på Kjellander Sjöberg, har Sundprojekt och Slättö paketerat och tagit fram ett projekt som är tydligt för kunderna och håller god nyproduktionsstandard utan att det miljöcertifieras.

– Vi sätter inte etikett på husen, eftersom vi inte upplever det som något mervärde. Istället fokuserar vi på att bygga gediget hus som håller energiförbrukning och underhållskostnader nere. Det ska vara ett lättskött hus som med gedigna material och beprövad teknik håller länge och tål väder och vind, säger Johan Hultman.

Konstruktionen består i huvudsak av prefabricerad betong. Det är ett snabbt byggsätt med tanke på de höga byggnaderna och det går förhållandevis snabbt att få tätt hus. Dessutom minimerar det vindpåverkan under byggprocessen. Det innebär också att huskropparna är pålade med cirka 137 pålar i mark.

– Vädermässigt är det en fördel att bygga med prefabricerade sandwichelement. Beroende på material kan de vara känsligt för väder och vind när de ska lyftas med kran, förklarar Johan Hultman.

De fyra byggnaderna skiljer sig något. Lägenhetsfördelningen är ungefär samma och varierar i storlek mellan två till sex rum och kök, cirka 45 till 142 kvadratmeter. Takhöjden invändigt är tilltagen med 2,6 meter, vilket gör att lägenheterna upplevs som ljusa och rymliga. Golven har ekparkett med matchande socklar och fönsterbänk av kalksten. Golvet i hallen består av träparkett och granitkeramik.

Planlösningen är öppen mellan vardagsrum och kök. I köket fortsätter den ljusa linjen med vita luckor och grå köksbänksskiva. Kyl och frys samt diskmaskin och mikro ingår som standard. Badrummen är helkaklade med klinkergolv. Separat tvätt och torktumlare samt en rejäl arbetsbänk. Vill man ersätta duschen med badkar går det.

Lägenheterna är placerade runt trapphuset och har en gemensam planlösning där våtutrymmen med kök, badrum, schakt och teknik är placerade i en samlad grupp in mot trapphuset.

I markplan kommer det att finnas åtta parkeringsplatser och ytterligare 33 garageplatser samt ett cykelgarage med plats för cirka 110 cyklar. Två hissar går hela vägen från garage upp till lägenhetsdörren.

Välplanerat

Framför den iögonfallande betongfasaden i mosaikmönster domineras byggnaden som sagt av balkongerna som svänger ut i förhållande till huskroppen. Räckena består av laminerat glas och aluminium. Övre delen är glasklar medan den undre delen är insynsskyddad via en bronsfärgad film som täcker glaset.

Lägenheterna i entréplanet har uteterrasser mot den lummiga innergården. Övriga våningsplan består av fyra lägenheter per plan utom på de fem översta planen där antalet lägenheter är tre för att på de två översta våningsplanen bestå av två lägenheter vardera. Toppvåningarnas fyrarummare på 142 kvadratmeter kan göras om till sex rum och kök.

– Radhusen utmed Ringstorpsvägen byggs samtidigt som punkthuset. Det är välplanerade radhus i antingen två eller tre plan fördelade på två radhuslängor. Lägenheterna är i storleken 110 eller 140 kvadratmeter med takterrass i husen längst ut i huslängorna. Samtliga radhus innehåller god nyproduktionsstandard, säger Henrik Lindén.

Plan ett innehåller kök, vardagsrum och badrum, medan plan två har tre sovrum, badrum med tvätt och torktumlare. De större radhusen har ett tredje plan innehållande sovrum och allrum som kan göras om till sovrum. Ytskiktet består av ekparkett på golven, vitmålade väggar, kakel och klinker i badrummen och köken är utrustade med vitvaror av god energistandard. Dessutom finns det valmöjligheter vad gäller färg och material gällande skåpsluckor.

– Brf Polaris är det första vi bygger i r:2 projektet åt Slättsund. Men det är inte första byggprojektet vi har tillsammans med Sundprojekt i Helsingborg. Just nu är vi även aktuella med projekten Oceanateljén och Tura som byggs tillsammans med Sundsprojekt i Oceanhamnen, säger Jeanna Nylander, arbetschef på Serneke.

Oceanhamnen är Helsingborgs nya ”Venedig eller Amsterdam” med sitt läge precis vid stadens inlopp. När området är klart kommer det att vara en stadsdel byggd på öar. Här finns totalt åtta byggherrar; så som Sundprojekt, Midroc, Riksbyggen, Magnolia, Wihlborgs, Castellum och Serneke. Området på Oceanpiren blir en stadsdel med något för alla. Byggnader i denna före detta industrihamn har direktkontakt med havet och kommer att bli en viktig stadsdel i stadsmässan H22, planerad till 2022, och H+ som sträcker sig till 2035. H+ är med 5 000 nya bostäder och 32 000 kvadratmeter kontorsyta den största hållbarhetssatsningen som Helsingborgs stad gör.

– Vi är glada övar att ha fått fortsatt förtroende för att bygga här tillsammans med Magnolia. Vi har tidigare byggt ett gemensamt projekt i Mariaparken, tillägger Jeanna Nylander.

Brf Oceanateljén och Brf Tura är flerfamiljshus som sträcker sig över ett kvarter och består egentligen av två delar; ena delen med 44 bostadsrättslägenheter och fyra stadsvillor. Projektet Tura omfattar 47 bostadsrätter där en av dem är en takvilla, det vill säga en villaformad bostad som byggs på taket. Några av stadsvillorna ligger längs med kajkanten och består av två plan. Några har altan och andra balkonger.

Extra ordinärt

Ophelias Brygga, där Magnolia är byggherre och Serneke byggentreprenör, är ett extra ordinärt byggprojekt.

– Det som utmärker detta projekt är att byggnaden gränsar rakt ut till hamnbassängen, precis som i Venedig. För att isolera källarväggen har vi valt att bygga två betongväggar med isolering emellan. Den yttre betongväggen har delvis beklädd fasad där bryggor hänger fast med hjälp av konsoler, beskriver Jeanna Nylander som varit projekteringsledare i detta
projekt.

Huset har sex bryggor varav fem är privata och tillhör de ovanliggande lägenheterna. Från lägenheterna går det en trappa ner till bryggan. Det finns även en gemensam brygga för samtliga boende i Ophelias Brygga. Byggprojektet är nästan färdigställt och kommer även att innehålla två rymliga townhouse. Utöver det finns takvåningar med egen terrass om 40–140 kvm.

Ett innovativt och hållbart inslag i Oceanhamnen är vakuumtoaletterna som använder endast en tiondel spolvatten jämfört med traditionella toaletter.

– Samtliga projekt i Oceanhamnen är byggda med trerörssystem, det vill säga tre separata avloppsledningar byggs för svartvatten (toalett med vakuum), matavfall (via köksavfallskvarn) och gråvatten (från bad, dusch, tvätt). Från svartvatten och matavfallskvarnar utvinns biogas som genererar energi tillbaka till byggnaden. Ett ekologiskt kretslopp. Kvarvarande avfall återförs till jordbruket, berättar Jeanna Nylander och tillägger att det byggs ett speciellt reningsverk för systemet.

Hela Oceanhamnen kännetecknas av variation, hållbar miljö och framtidens boende. Ambitionen är att Oceanhamnen ska bli en urban stadsdel kopplad till stadens centrum och med närheten till kollektivtrafik vid Helsingborgs Central.

Fakta:
Punkthus Polaris, r:2 etapp tre – två huskroppar, Ringstorp Helsingborg
Byggperiod: oktober 2020 - april 2023
Byggherre: Brf Polaris/Slättsund (Sundprojekt och Slättö)
Totalentreprenör: Serneke
Arkitekt: Kjellander Sjöberg