Gerillamarknadsföring på stark frammarsch!

Gerillamarknadsföring på stark frammarsch!

Vår värld blir allt mer högljudd och det mesta sker allt snabbare. För att fånga vår uppmärksamhet krävs allt mer oväntade och okonventionella metoder. Detta gäller inte minst i reklambranschen. Vi blir ständigt överösta av reklam i vardagen, och långsamt blir vi avtrubbade eller helt immuna mot budskapen. Av denna anledning har så kallad gerillamarknadsföring, eller gerillareklam, blivit allt mer populär.

"Gerillamarknadsföringens fader", Jay Conrad Levinson, presenterade denna ovanliga reklamstrategi på 1970-talet. Då var syftet att ge mindre företag med knappa resurser möjlighet att nå ut till sin målgrupp med små medel men med stor kreativitet. Gerillakrigföring innebär i regel en aggressiv taktik, och det gäller även gerillamarknadsföring – inte minst när det gäller att besegra konkurrenterna. Numera används strategin även av många stora företag, till exempel Oreo, Kitkat, McDonalds och Amazon – och de blir allt fler.

Vad är gerillamarknadsföring?
Gerillamarknadsföring påminner om gerillakrig: en typ av krigföring där det gäller att vinna genom okonventionell taktik och överraskningsangrepp. Associationerna är faktiskt ganska uppenbara, men när det gäller marknadsföring byter man ut motståndaren mot konsumenten: Man vill överraska denne med en kreativ reklamstrategi och bli ihågkommen. Särskilt det sistnämnda är gerillareklamen bra på. Den så kallade ”stickiness-faktorn” är skyhög, vilket är anledningen till att allt fler företag använder just denna reklamstrategi. Grundprinciperna i kreativ gerillamarknadsföring är: bakhåll, sabotage och anfall. Även om strategin från början var tänkt för en liten budget, så är det numera sällan småpengar som spenderas i ”reklamkriget”. Allt hänger på relationer och nätverk: Virala kampanjer kan nå ut till ett nästan oändligt antal mottagare. Det gör att det kan räcka med en enda ”cool grej”, en humoristisk video eller unik bild för att sprida sitt budskap över världen.

Fyra typer av gerillamarknadsföring
Även om gerillamarknadsföring i sig är en aspekt av marknadsföring, kan den delas in i flera underkategorier och strategier:

1. ”Ambient marketing” utomhus
Här placerar man ut tillfälliga och flyttbara objekt på särskilda platser i en stad, till exempel vid statyer eller konstverk längs gångvägar. Det här konceptet kan genomföras med väldigt små finansiella medel.

2. ”Ambient marketing” inomhus
I praktiken fungerar strategin exakt likadant som ambient marketing utomhus, men här gör man reklam på t.ex. museer, i affärer, vid universitet eller på tågstationer.

3. ”Ambush marketing”
Här utnyttjar man konserter eller sportevenemang för att på ett uppseendeväckande sätt göra reklam för en viss produkt eller tjänst – ofta utan de officiella sponsorernas godkännande.

4. Upplevelsebaserad marknadsföring
Här handlar det om en kombination av strategierna ovan, där man levererar en totalupplevelse och konsumenterna exempelvis kan interagera med varumärket.

Några exempel på gerillamarknadsföring
Utan konkreta exempel kan konceptet med gerillamarknadsföring upplevas som lite abstrakt och svårt att greppa. Här ger vi några exempel på hur några mer eller mindre namnkunniga företag har använt sig av gerillastrategin.

1. Flashmobs
Flashmobs är ett kreativt och högröstat sätt att göra sig hörd. Dessa dans- eller sångarrangemang verkar äga rum spontant, men i själva verket har en stor grupp människor organiserat sig i förväg.

2. Popup-events
Det finns många olika tillfällen då det kan vara lämpligt att genomföra popup-events: Kanske vid öppnandet av en vanlig butik eller en webbutik, eller vid lanseringen av en ny produkt. Här skulle man kunna tänka sig popup-barer på stranden, en popup-restaurang eller ett mysigt popup-rum – det finns nästan inga gränser för kreativiteten. Det som utmärker popup-events är en begränsad tidsperiod och en tillfällig plats.

3. Gatukonst
En av de enklaste och billigaste metoderna är nog konceptet med gatukonst. Tyvärr är konstverken bara tillfälliga, men lockar ofta fram ett leende hos förbipasserande. McDonalds förvandlade till exempel ett vanligt övergångsställe till en ask pommes frites, vilket blev ett riktigt blickfång i trafiken. Om platsen är väl vald kommer kampanjen att ses av många människor och därmed bli mer framgångsrik. Vissa gatumålningar går bara att se ur en viss vinkel, men ser förvillande äkta ut. Förbipasserande kommer att häpna och i bästa fall interagera med konstverket eller ta foton.

4. Reklambanderoll bakom flygplan
Flygplan på himlen med långa reklambanderoller och budskap som står skrivna i skyn fascinerar många människor. En sådan kampanj är dock inget för den lilla plånboken, men i lite mindre skala kan man också låta trycka upp en stor mängd flyers med sitt budskap och sedan sprida dem samtidigt – till exempel i ett varuhus eller genom att släppa dem från en hög byggnad och låta dem singla ned över en folkmassa.

5. Rekvisita med tema
Att sprida rekvisita med ett visst tema på särskilda platser kan skapa en spännande stämning kring ditt event och få besökare att bland annat diskutera och dela eventet i sociala medier. Vem skulle inte stanna till, eller till och med gå fram och titta, om en glasspinne stor som en mindre bil låg mitt på gångvägen? Med rätt målning kan en bänk snabbt bli till en chokladkaka. Colgate delade ut glasspinnar. När glassen var uppäten visade sig en träpinne i form av en tandborste.

Lönar sig gerillastrategin?
Någon frågar sig säkert varför det inte går lika bra med en vanlig reklamskylt. Det är ju många som passerar den också. Men ärligt talat så funkar det inte lika bra. Med den ökande digitaliseringen tenderar vi att medvetet eller omedvetet sålla bort reklam. Grundidén med gerillareklam är därför att den ska vara
• intressant
• humoristisk
• provocerande
• publikfriande
• och uppseendeväckande.

Bara om kunden tänker ”det var roligt” eller ”wow, det där är ju fantastiskt”, så väcks behovet av att dela reklamens budskap. Kampanjen är som mest framgångsrik när budskapet blir viralt och förankras i målgruppens medvetande.