De leder arbetet med om- och tillbyggnad av Himmerfjärdsverket. Sara Söhr, vd Syvab, till vänster och Jenny Johansson, Veidekkes projektledare. Bild: Marianne Forsell, Syvab

Himmerfjärdsverket får kaskad- och membranrening

När Himmerfjärdsverkets om- och tillbyggnad står klar 2026 kommer det att vara en i stor utsträckning unik anläggning i framkant. Stort fokus ligger på ny membranrening kopplad till den befintliga bioreningen för avloppsvatten. Totalt investeras två miljarder kronor och en första del av den nya processen tas i bruk nu till sommaren.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Projektet, som går under namnet NKH Membrananläggning (Nya krav Himmerfjärdsverket), är den största ombyggnaden sedan avloppsreningsverket invigdes 1974. I höst fyller det 50 år. Syftet är att klara den ökande belastningen och de allt tuffare reningskrav som ställs, bland annat för att säkerställa hög reningsnivå på det vatten som släpps ut i Östersjön.

– Installationen av membran pågår i den nya anläggningen och meningen är att vi ska ha renat vatten ut på den första av åtta nya linjer från den 10 juni, säger Sara Söhr, vd för Syvab (Sydvästra Stockholmsregionens VA-verksaktiebolag), som driver Himmerfjärdsverket.

Verket, som är ett av de största i Sverige, renar avloppsvatten från de fem kommunerna Botkyrka, Nykvarn, Salem, delar av Stockholms stad och Södertälje. Totalt är 350 000 personer anslutna och i snitt omhändertas 110 000 kubikmeter avloppsvatten per dag.

– Vår uppgift är att göra vårt för Östersjöns välmående och de här investeringarna kommer att förbättra kvaliteten på det utgående vattnet oerhört mycket när det gäller både näringsämnen och partiklar. Det vatten som går ut kommer att vara i princip helt partikelfritt och ha näst intill dricksvattenkvalitet, säger Sara Söhr.

Himmerfjärdsverket ligger i Grödinge i södra delen av Botkyrka kommun, på Näslandet vid Himmerfjärden, en havsvik mellan Mörkö och Södertörn i Stockholms södra skärgård. Västra delen av fjärden är bland annat farled för sjöfart in mot Mälaren via Södertälje kanal.

Syvab har valt att bygga en så kallad MBR-anläggning, som kompletterar den befintliga reningsanläggningen. MBR står för Membran BioReaktor, där partiklar som bakterier, kväve och fosfor sållas bort med hjälp av ultrafiltreringsmembran med ytterligt små porer på 0,04 mikrometer. Det är en väl beprövad teknik, men den är än så länge inte vanlig i Sverige.

Den befintliga avloppsreningen bygger på galler och filter i olika steg med som minst 18 mikrometer och sedimentering.

I förgrunden den nya membranfilterhallen och till vänster en ny silstation. Bortom byggnaden befintliga bassänger som stegvis byggs om för kaskadkväverening. Bild: Syvab

Kombinerar kaskad och membran

Det unika i det här projektet är att den nya membrantekniken, som ett sista steg i processen, kopplas samman med befintlig traditionell biologisk rening. Det sista reningssteget i befintlig anläggning ersätts av kaskadkväverening, där vatten fördelas i tre punkter, före membranreningen. Det sparar utrymme och ökar kapaciteten utan att nya bassänger behöver byggas.

Membrantekniken har två stora fördelar; dels är den kompakt och sparar plats, dels blir vattnet som går ut mycket rent.

– De ökande reningskraven har varit drivande i valet av teknik, säger Sara Söhr. Med kaskadkväverening får man också ner energiförbrukningen. Vi får en mycket robust anläggning som behövs när man inte får ha några dåliga dagar med sämre rening.

En målsättning är att Himmerfjärdsverket trots ökande produktion inte ska förbruka mer energi och samtidigt ska det kunna minska behovet av insatskemikalier.

En pilotstudie för den nya tekniken och försök med olika kemikalier och energioptimeringar har genomförts under flera år, vilket gör att man är väl förberedd när den nya processen drar igång. Utredning och försök med rening av läkemedelsrester har också gjorts under pilotstudien, så även där är Himmerfjärdsverket förberett för ökade krav.

Entreprenad i samverkan

Veidekke Entreprenad AB är generalentreprenör för om- och tillbyggda Himmerfjärdsverket i en samverkansentreprenad med Syvab.

– Det är ett bra upplägg. Syvab vet vad de vill ha och de har kompetensen när det gäller processen. Vår kompetens är att bygga, mycket i betong, och att hantera all processutrustning. Tillsammans tar vi fram de bästa lösningarna,

säger Jenny Johansson, Veidekkes arbetschef och projektledare för Himmerfjärdsverket.

– Det här är ett jätteprojekt. Det är många vattenförande kanaler och stora krav på kvalitet på betongen, säger Jenny Johansson, som konstaterar att det är det största och mest komplexa projekt hon arbetat med. Hon kommer själv från betong-sidan, men här handlar det om allt från betong och fastighet till installation och process. Till sin hjälp har hon en tjänstemannaorganisation om 30-talet personer i olika befattningar och som mest har hon haft cirka 200 medarbetare på siten.

Den nya MBR-anläggningen inryms i en helt ny byggnad om 10 000 kvadratmeter som uppförts 15 meter från den befintliga anläggningen. Den innehåller 14 bassänger om vardera 25 gånger 6 meter med ett djup på 5 meter. Till byggnaden hör blåsmaskinrum och pumprum för att driva membranet samt ställverk och elrum.

Uppdraget är också att bygga om åtta befintliga reningslinjer och koppla ihop dessa med det nya MBR-steget.

– För att koppla ihop anläggningarna har vi behövt bygga om kulvertar och installationsutrymmen och förstärka för ny ökad belastning Det sker i en utförandeentreprenad. Tillbyggnaden sker i en totalentreprenad, där vi också stått för projektering och konstruktion.

Membranfilterhallen är på 10 000 kvadratmeter. Bild: Petter Björkman

Första reningslinjen driftsätts

Den nya MBR-byggnaden är färdigställd och den första av åtta nya reningslinjer driftsätts i juni. Det betyder att 80 procent av hela entreprenaden är klar. De återstående 20 procenten, etapp 2, 3 och 4, avser ombyggnad av resterande sju befintliga reningslinjer.

Om utmaningar säger Jenny Johansson:

– Det är till exempel att inte påverka den hela tiden pågående reningsverksamheten, att veta när vi kan stänga ner delar av produktionen, att få ihop organisationen så att alla strävar åt samma håll och förstår att allas insatser behövs. Arbetsmiljön är också mycket prioriterad, dels att vi själva arbetar på ett säkert sätt, men också att det ska gå att drifta anläggningen på ett säkert sätt i framtiden.

Men det har varit många fler utmaningar under projektet så här långt.

– Mycket som vi inte kunde förutse 2019 har hänt och påverkat projektet. Först hade vi pandemin, som ställde till det för den samverkan som är central för oss. Sedan fick vi leveransproblem till följd av att ett fartyg fastnade och blockerade Suez-kanalen. Och så kom kriget i Ukraina, som både påverkade kostnadsutvecklingen och gav oss leveransproblem.

– Vi tvingades lösa många olika frågor på nya sätt. Plötsligt stod vi till exempel utan beställda innerväggar från en fabrik i Polen, som till 90 procent var beroende av arbetskraft som kom från Ukraina. Vi fick lösa det med platsgjutna väggar för att få upp de bjälklag vi redan hade fått levererade, säger Jenny Johansson.

Den intensivaste byggperioden inföll under åren 2020 till 2023. Under 2024 har det framför allt pågått installationsarbeten samt avtestning av funktioner för såväl fastighet som process. Under april och maj pågår montage av membran samt start av provdrift. Under sommaren planeras för start av etapp 2.

De sista eftersedimenteringsbassängerna ska byggas om för kaskadkväverening: Bild Syvab

Väl undersökt vattenområde

Avloppsvattnet från de fem kommunerna leds till Himmerfjärdsverket via ett 5,5 mil långt tunnelsystem. Himmerfjärden är recipient för det renade avloppsvattnet, som släpps ut 1,6 kilometer söder om reningsverket på 25 meters djup. Utöver själva reningsverket och tunnelsystemet driver Syvab två pumpstationer, en i Eolshäll i Mälarhöjden och en i Pilkrog i Södertälje.

Himmerfjärden uppges vara ett av världens mest undersökta vattenområden. Forskning pågick redan innan Himmerfjärdsverket startades på 1970-talet. Det arbetet kommer att fortsätta för att säkra att reningsarbetet når största möjliga miljönytta. Kunskapen är numera stor om skärgårdens komplicerade ekosystem tack vare forskning som bedrivs vid Stockholms Universitet sedan 1976 och Askölaboratoriet i samarbete med Syvab.

FAKTA I KORTHET
Ombyggnad av reningsprocessen i Himmerfjärdsverket