Interiören i Hudiksvalls kyrka har återfått det utseende den fick vid 1888 års restaurering. Foto: Anders Svahn

Hudiksvalls kyrka – varsam återställning av interiören kombinerad med installation av modernaste teknik

Av Kjell-Arne Larsson

Under ett årslångt projekt utfördes restaurering och konservering av interiören i Hudiksvalls kyrka. Samtidigt byttes installationer såsom hela elsystemet och all belysning. Avancerade styrsystem för ljus och ljud kom också på plats.

Projektet är ett fint exempel på att varsam restaurering är möjlig att förena med helt modern fastighetsteknik. För att förstå målsättningen med projektet behövs lite vetskap om kyrkobyggnadens historia. År 1721 plundrade ryssarna kyrkan och sköt kanonkulor. Kyrkan reparerades och stora åtgärder gjordes inne i kyrkan 1754–55. Vid den här tiden var interiören troligen sparsmakad, kanske gick den mest i ”pärlvitt och guldfärg”. År 1888 skedde ett stort förändringsarbete lett av arkitekten Agi Lindegren – bördig från Hudiksvall – då interiören fick stil av mörk barock med nygotiska inslag.

Återställning

Ett av målen med det aktuella projektet 2018–19 var att återställa kyrkan till 1888 års utseende. Bänkarna hade efter detta årtal målats i gröna och bruna toner. BW Måleri Sundsvall återställde bänkarna till den tidigare ekådrade ytan. Innertaket under läktaren var övermålat efter 1888 och stjärnmotiv från den tiden togs åter fram.

Konservatorerna Eva Körberg och Lotta Nektor rengjorde valv och innerväggar och restaurerade målningarna, liksom större delen av den fasta inredningen. Kororgeln avvecklades och avsikten är att ersätta den med ett spelbord kopplat till den stora kyrkorgeln.

Golvvärme

– I projektet ingick rivning av golvet som var oisolerat, berättar Anders Svahn, fastighetsansvarig i Hudiksvallsbygdens församling. Krypgrunden rensades på kvarlämningar och isolerades. Avfuktare med sensorer och styrning installerades och nytt furugolv lades på. I värmesystemet, som sedan tidigare baseras på bergvärme, togs flertalet radiatorer bort och ersattes med golvvärme.

Många installationer har moderniserats. Hela elsystemet har ersatts med nytt och detta gäller också VS. Alla ljuskällor har bytts, bland annat ett 60-tal spotlight i taket. Nya styrsystem har anskaffats för ljus och för ljudanläggningen som båda kan kontrolleras från en surfplatta.

Osynligt

– Inget av det moderna skall synas och besökarna skall bara uppleva ett kyrkorum som är restaurerat, fortsätter Anders Svahn. Synliga förändringar begränsar sig i huvudsak till att bänkar längst fram är ersatta av ett hundratal stolar, liksom att koret är sänkt till långhusets golvnivå.

En intressant händelse var att det i församlingsgårdens arkiv hittades en tavla av en okänd konstnär. Där framgick det vissa detaljer som att predikstolen tidigare varit uppburen av en stötta, något ingen idag har ett minne av. Man lät nu tillverka en ny stötta som monterades under predikstolen. Ett fint exempel på att ett gammalt dokument kan utgöra underlag för projektering.

Hudiksvalls kyrka (Jakobs kyrka)
Renovering och modernisering
Tidplan: maj 2018–juni 2019
Byggherre: Hudiksvallsbygdens Församling
Projektledning: PE Teknik & Arkitektur AB
Konservatorer: Eva Körberg, Lotta Nektor
Byggentreprenör: HB Bygg i Hälsingland AB m.fl.
Målningsentreprenör: BW Måleri Sundsvall
Arkitekt: AIX Arkitekter AB, FE Arkitekter AB