Samordningsmöte med hänsyn till pandemisituationen.

Investeringar i samband med underhållsstopp i Bäckhammar

Av Kjell-Arne Larsson

Under tolv dygn i september genomfördes ett årligt underhållsstopp hos Nordic Paper i Bäckhammar. Förutom ordinarie service, besiktningar och mindre jobb, färdigställdes ett antal investeringsprojekt under stoppet.

Vid Bäckhammars bruk produceras årligen 230000 ton oblekt massa och 160000 ton kraftpapper med ytvikter på 40–130 gram/kvm. Bruket har två pappersmaskiner. På PM 4 tillverkas MG-papper och på PM 5 säck- och MF-papper. Till processutrustningen hör bland annat en sodapanna och en barkpanna. Ånga går till en och samma turbinanläggning som producerar cirka 60 procent av brukets elbehov.

Tidigare investeringar

År 2018 installerades en skopress på PM 5. Detta medgav höjning av produktionskapaciteten och var en lyckad investering. År 2019 byttes drivsystem på brukets två rullmaskiner och även detta gav ett bra utfall.

Under det aktuella stoppet gjordes ett flertal reinvesteringar. Ställverket till bulk- och balningslinjen var uttjänt och ersattes.

– Framförallt fick vi därmed bättre personsäkerhet, men också högre tillgänglighet, berättar Jonas Gustavsson, underhållschef och stoppgeneral. Dessutom bytte vi transformatorn för drifterna till PM 4, från oljetransformator till torrtransformator.

Utskottskvarnen på PM4 ersattes också med en ny som har högre verkningsgrad.

Sodapannan och barkpannan levererar högtrycksånga till turbinanläggningen och mellan- och lågtrycksånga till pappersmaskinerna. Redan under sommaren utfördes underhåll av barkpannan, därför att denna behövdes som ångproducent för den kemiska rengöring som skulle göras av sodapannan under det aktuella stoppet. Under detta modifierade man också ångsystemet till PM 4, till ett lägre ångtryck. Mer ånga från pannorna kan därmed användas för elproduktion.

Kemisk rengöring

Det underhållsjobb under det aktuella stoppet som blev bestämmande för längden var rengöringen av sodapanna, där vattensidan av tuberna rengjordes.

Till underhållsåtgärderna hörde också bland annat byte av rör i indunstningen.

– Vi gör förebyggande underhåll och byter enligt livslängdjournal, berättar Jonas Gustavsson.

Som underhåll eller reinvestering kan också räknas byte av en vals i HC-pressen, liksom installation av ny kappatalsmätare i blåsledningen från kokaren. Värt att notera bland övriga åtgärder, kontroller och besiktningar är revision av turbinen, som tog fyra veckor att genomföra.

Ökad kapacitet

– Vi planerar att höja brukets kapacitet och har för närvarande en ansökan inne hos Mark- och miljödomstolen, berättar fabrikschefen Kristin Israelsson. Planen är att kunna producera 280000 ton massa och 180000 ton papper årligen.

För att klara detta behöver flera delar av bruket uppgraderas. Nu har ett förprojekt om ett nytt renseri inletts och man utreder vilka andra förstudier som behövs för investeringar i både massafabriken och på pappersmaskinerna.

Bäckhammars bruk
Underhållsstopp vecka 38