Badrumsbranschen präglas av design. Men nu träder också hållbarhetsaspekter och resurshushållning in i badrummen. Bilden från en tidigare upplaga av ISH. Foto: Kjell-Arne Larsson

ISH i Frankfurt – trenderna inom VVS – samma i stor del av Europa som i Sverige

Som en försmak på kommande ISH i Frankfurt arrangerade Messe Frankfurt ett seminarium som inte enbart lobbade för mässan, utan också presenterade pågående trender som ger sig tillkänna hos mässans utställare och innehållet i övrigt.

AV KJELL-ARNE LARSSON

ISH är den ledande mässan globalt för VVS och VA. Senast undertecknad besökte mässan fanns 2500 utställare på plats, och drygt 200000 personer hann göra visit under de fem dagar man höll öppet. I anslutning till mässan genomfördes ett hundratal events. Enbart seminarierna var värda en resa till Frankfurt. På den kommande mässan ordnas hotspots för kompetensutbyte. Hotspots inriktas på vatten, energi, byggteknik, inneklimat, innovationer eller andra områden. Temat för 2023 års mässa blir ”Solutions for a sustainable future”. När detta skrivs är en tredjedel av utställningsytorna bokade och det står redan klart att den teknik som presenteras har ambitionen att lösa vår tids utmaningar.

Detta framkom tydligt i det seminarium som Messe Frankfurt ordnade i mitten av december. De som talade var både företrädare för mässan och för tyska branschorganisationer inom VVS och VA. Energifrågan genomborrade branschens alla deldiscipliner, även badrumsdesign. Klimatbelastningen ska minskas, fossila bränslen ska fasas ut och ersättas med förnybara, energianvändningen ska effektiviseras. EU:s Gröna Giv driver på, det blir tufft att klara 55 procent lägre klimatpåverkan 2030. Givetvis pressar också ”energirelationen” till Ryssland på, särskilt för den omställning som sker i Tyskland. Till allt detta hänvisade samtliga talare på seminariet.

– Vår import av fossila bränslen måste ner. En tredjedel av Tysklands energi går åt till uppvärmning. Värmepumpar och intelligenta styrsystem kommer att bidra stort till energieffektivisering, menade Andreas Lücke, senior expert hos Bundesverband der Deutschen Heizundsindustrie.

– Även design av badrum påverkas av klimatdebatten och politiska mål. Vi kommer att se en massa nya produkter som effektiviserar vattenanvändningen, berättade Jens Wischmann, vd för Vereinigung Deutsche Sanitärwirtschaft. Cradle To Cradle-tänkande används i hållbarhetsarbetet och konceptet Tiny Bathroom är här, men fortfarande med inriktning även på hälsa och välmående.

Jens Wischmann, vd för Vereinigung Deutsche Sanitärwirtschaft, menade att klimatmedvetandet nu även nått badrumsdesignen.

Det blir en boom av nya lösningar för att klara de utmaningar som nämndes inledningsvis. Hela marknaden ska ju avkarboniseras. Det krävs modernisering med nya ventilationssystem och nya styrningar. Produktutvecklingen och volymerna styrs också av demografiska förändringar, påpekade Helmut Bramann, vd för Der Deutsche Verband Sanität Heizung Klima. Jag tror nästa ISH blir mycket viktig härvidlag.

Integrerade smarta energilösningar är ett stort inslag på ISH. Bilden från ett tidigare mässtillfälle. Foto: Kjell-Arne Larsson

Seminariets moderator Dominique Ewert från Messe Frankfurt undrade om det går att se några trender i hur frågan om vatten hanteras, både gällande tillgång till färskvatten och riskerna för översvämningar.

Ett återkommande event som hans organisation står bakom är ”Pop Up My Bathroom” på ISH-mässan.

Vilka produkter kommer vi då att se på nästa mässa?

Frank Ernst, som är vd för Verband der Klimatisierung und Lüftung in Gebäuden, betonande avslutningsvis betydelsen av ren luft med lämplig fukthalt, både för vår vistelse inomhus och för att värna byggmaterialen. Dessa krav går att samordna med målen att effektivisera energianvändningen och reducera utsläppen av växthusgaser.

Sammanfattningsvis kommer vi att inom VVS- och VA-branscherna uppleva en mängd nya produkter inriktade på byte av energikälla, hållbarhet och effektivisering. Samtidigt blir optimering allt mer betydelsefullt, med intelligenta styrningar. Även här kommer troligen AI att bli ett stort stöd. Trenderna inom VVS och VA är mycket likartade i Sverige och i Tyskland, samt i en stor del av Europa, delvis tack vare EU:s Gröna Giv. Även Kina, som blir representerade på mässan, hänger på och rentav leder på vissa områden.

ISH-mässan kommer att genomföras 13–17 Mars 2023. Delar av events och seminarier går att följa digitalt. Sändningarna sträcks ut i tid och kommer att pågå till 24 Mars.