Kabelfabriken med ett 80 meter och ett 150 meter högt torn ligger på Verkö i Karlskrona skärgård.

Kabeltornet i Karlskrona är tredje högsta byggnaden i Sverige

Karlskrona i Blekinge har fått Sveriges tredje högsta byggnad. Efter Turning Torso i Malmö (190 meter) och Kaknästornet i Stockholm (155 meter) kommer NKT Lighthouse i Karlskrona med sina 150 meter. Det är ingen fyr, men väl en fabrik för tillverkning av högspänningskabel.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Sedan tidigare har NKT ett kabeltorn på 80 meter och nu har det nya 150 meter höga kabeltornet gjutits. Till den höjden ska lägga 38 meter under mark. I tornet kommer högspänningskabel att förses med isolering i plast genom extrudering, en pågående expansion. Det höga tornet behövs för kylning av kabeln som hänger i vertikalt läge. Här kan kablar produceras för upp till 640 000 volt likström och 3 gigawatt (motsvarande elen för alla hushåll i Danmark).

Kablarna som tillverkas här kan väga 50 – 100 kilogram per meter. Den längsta kabel som exporterats i ett stycke vägde 7000 ton och var upprullad på en svängskiva ombord på företagets eget kabelläggningsfartyg. Som längst har företaget installerat sjökabel på 20 mil utan skarvar.

Ett landmärke och en ”fyr”

–Vi är en ledande leverantör av kablar för förnybar elkraft med mer än 50 tilldelade projekt för havsbaserad vind sedan 2010. Vårt läge är geografiskt viktigt med närhet till Europas havsbaserade vindmarknad. Lighthouse kommer att stå som ett landmärke för staden Karlskrona, som en fyr som leder oss till en grönare värld, en mer hållbar riktning, och den framtida tillväxten av NKT. Det säger Claes Westerlind platschef vid Karlskronafabriken, som fram till 2017 ingick i ABB-koncernen. NKT är ett danskt börsnoterat bolag.

Den nya fabrikslokalen NKT Lighthouse ligger på ön Verkö i östra delen av Karlskrona och har en invändig höjd om 188 meter (150 + 38 meter), breddmåtten 18 x 20 meter och totalt 17 våningar. I bygget har det gått åt 7700 ton betong och 985 ton armering. Tornet formgjöts i en sammanhängande kontinuerlig process under 60 dagar med NCC Sverige som entreprenör. På toppen av tornet blir det en mötes- och konferensavdelning, naturligtvis med oslagbar utsikt ändå till Ölands södra udde, en sträcka på mer än fem landmil nästan rakt österut.

–Det här ökar inte bara vår produktionskapacitet, det gör oss till en av världens största anläggningar för produktion av sjökabel och NKT:s största produktionsanläggning som bidrar till 100 nya arbetstillfällen, säger Claes Westerlind.

Del av mångmiljardsatsning

Den nya fabriken är ett svar på en växande efterfrågan på kraftkabelsystem. Bara under 2020 tog NKT hem order på högspänningskablar till ett värde av 23 miljarder kronor. Utöver högspänningskablar som för el från vindkraftanläggningar till havs används NKT:s kablar för sammankopplingen av länder som möjliggör internationell elhandel.

Tidigare har Karlskronafabriken utökats med en av världens största testhallar för högspänning och det nya kabelläggningsfartyget NKT Victoria har tagits i drift. Totalt har under en tioårsperiod investerats 5,5 miljarder kronor.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av kabeltorn i Karlskrona