Kvarter 11 blir ett centralt kvarter i Barkabystaden med terazzoklädda och putsade fasader. Bild: Projekt Barkabystaden

Kvarter 11 blir central del i nya Barkabystaden

Helio, Livia och Luna. Det är namnen på bostadshusen i Barkabystadens kvarter 11. Tre av sammanlagt fem hus som omfattar totalt 397 lägenheter med sikte på färdigställande våren 2024.

– Markarbeten startade i november 2021. Nu reser vi stommen, rapporterar projektledare Linus Vive på Resona Entreprenad till Svensk Byggtidning tidigt hösten 2022.

Av Thomas Andersson

Utvecklingen av Kvarter 11 i Barkabystaden är ett byggprojekt med fastighetsutvecklaren Resona Utveckling som byggherre och Resona Entreprenad som total- och byggentreprenör.

– Kvarter 11 ingår i projekt Barkabystaden och överenskommelsen med Stockholm om tunnelbana, samt att vi lovat att vi ska bygga 14 000 nya bostäder fram till år 2035, förklarar Toni Chmielewski, projektchef Barkabystaden, Järfälla kommun.

Kvarter 11 blir ett kvarter där två av de tre husen är hörnhus, med rundade former som landmärken för den omkringliggande stadsmiljön.

Det ena huset kommer att inrymma boendekonceptet Colive.

I det andra huset, i hörnet av Barkabyvägen – Flygfältsvägen, får de boende nära till flexibla arbetslivslösningar med co-working och kontorsytor.

Husen i Barkabystadens i Kvarter 11 ges som helhet en prefabricerad betongkonstruktion i markplanet. Till stora delar klädd i terrazzo som fasadmaterial. Kontorshuset och Colivehuset kommer att ha en färdig betongyta som fasad.

De tre bostadshusen Helio, Livia och Luna uppförs i form av moduler.

– Med putsad fasad mot gatan, tillägger Resona Entreprenads projektledare Linus Vive.

Välplanerade ettor och generöst utformade lägenheter på två rum och kök kommer att fylla Kvarter 11:s tre bostadshus.

Trygg och levande

En utmaning och vision i projektet Barkabystaden och i centrala Kvarter 11 är att skapa en levande och trygg stadsdel. Dag som natt, dygnet runt.

– Det är själva andemeningen med Barkabystaden, förklarar Toni Chmielewski på Järfälla kommun.

Ett torg, park och offentliga rum omger Kvarter 11 i Barkabystaden. Lägg till lättillgängliga allmänna kommunikationer som ytterligare förbättras när tunnelbanestationen invigs år 2026.

– En central del i Barkabystaden och ett väldigt viktigt kvarter, konstaterar Toni Chmielewski.

De fem husen i Kvarter 11 omger själva en innergård med grillplats, utegym och andra platser för avkoppling och socialt umgänge.

Nära till allt

Hela Barkabystaden utvecklas med sikte arbete, boende och socialt liv för bortåt 30 000 invånare. Med skolor, idrotthall, konsertscen och konsthall. Förutom kommande tunnelbana även med regional- och pendeltåg, samt Förbifart Stockholm som kommer att knyta ihop E4 och E18. Plus närhet till Bromma och Arlanda och flygförbindelser till övriga Sverige och kontinenten.

FAKTA I KORTHET:

Nybyggnad flerbostadshus, kvarter 11, Barkaby