Områdena i Markbygden är på flera sätt gynnsamma för att etablera och driva vindkraft. Det är goda vindförhållanden med lämplig topografi. Illustration: Svevind

Markbygden 1101 blir Europas största landbaserade vindpark

Av Kjell Arne Larsson

Uppförandet av Markbygden ETT har kommit en bra bit på väg och när detta skrivs har fem av de 179 vindturbinerna tagits i provdrift. När hela projektet slutförs om ett par år kommer Markbygden 1101 att vara Europas största landbaserade vindkraftpark.

Markbygden ETT är ett av flera vindkraftsprojekt i Markbygden, där så småningom kanske fler än tusen vindturbiner kommer att finnas på en yta av 450 kvadratkilometer och bidra till Sveriges elproduktion. Just Markbygden ETT byggs av Markbygden ETT AB som ägs av General Electric Financial Services och Green Investment Group Ltd. Man har tecknat ett 19-årigt Power Purchase Agreement med ett dotterbolag till Norsk Hydro som behöver elen i sin aluminiumtillverkning.

Gynnsamt

Områdena i Markbygden är på flera sätt gynnsamma för att etablera och driva vindkraft. Det är goda vindförhållanden med lämplig topografi. Möjligheterna till nätanslutning är bra med närhet till Svenska Kraftnäts 400 kV transformatorstation Råbäcken, som efter viss modifiering kan ta emot den ytterligare elproduktionen. Från Råbäcken byggs ett nytt friledningssystem på 130 kV genom projektområdet, som möjliggör nätanslutning för de olika projekten inom Markbygden.

Vidare är Piteå hamn en mycket bra resurs för inskeppning av vindkraftdelar samt andra maskin- och elkraftkomponenter. I fallet Markbygden ETT levereras turbinerna av General Electric Renewable Energy där de olika turbinkomponenterna kommer från Kina, Tyskland, Polen och Spanien.

En viktig förutsättning för att etablera i Markbygden är också att de lokala intressen som kan vara motstridiga vindkraften är relativt begränsade. Kravställning i miljötillståndet följs upp löpande, liksom kontakterna med byalag, markägare med flera lokala intressenter. Markbygden ETT har mer eller mindre kontinuerlig kontakt med alla intressenter under planering och projektgenomförande.

Tre områden i landskapet

Markbygden ETT kommer när det står klart att omfatta 179 vindkraftverk på 3,6 MW nominell effekt vardera, sammanlagt cirka 650 MW. Detta kan jämföras med den i Sverige totalt installerade effekten som var 6691 MW i slutet av 2017. Markbygden ETT ger därmed ett betydande tillskott.

Kraftverken fördelas på tre geografiska områden: Gråberget (75 verk), Kilberget (72 verk) och Snöbergen (32 verk). Verkens rotordiameter är 137 meter. Totalhöjden på verken är 199 meter. Arbetena på plats inleddes hösten 2017 och alla verk planeras vara i drift runt årsskiftet 2019/20.

– Markbygden ETT är ett stort och intensivt industriprojekt med en relativt kort tidplan, berättar Mats Gyllklint, General Manager för Markbygden ETT. Markarbeten med byggande av vägar, fundament och kabelarbeten, samt byggandet av två transformatorstationer utförs parallellt med leverans och resning av vindkraftverk. Till dags datum är 25 verk resta. Den första transformatorstationen har spänningssatts och fem av vindkraftverken har tagits i provdrift.

Markbygden Net AB har färdigställt de 130 kV friledningar som går igenom projektområdet, och via vilka produktionen matas vidare ut på stamnätet. Markbygden ETT:s två transformatorstationer ansluts till Markbygden Net:s 130 kV nät. Den tredje delen av Markbygden ETT, Snöberget - ligger nära Råbäcken vilket medger att Snöberget ansluts direkt till Råbäcken. MB Net AB modifierar stationen i Råbäcken för att klara nya inmatningar och högre effekt.

Dubbelt upp på tio år

Mats Gyllklint har som Construction Manager ansvarat för uppförandet av en rad stora vindkraftsprojekt under lång tid, totalt cirka 600 MW - bland annat Havsnäs 100 MW 2008-2010 som omfattar 48 verk på 2 MW vardera; på den tiden Nordens största vindpark.

– Som kuriosa kan nämnas att Havsnäs byggdes på tre höjder och vilket görs också nu i Markbygden ETT, säger Mats Gyllklint. Det är intressant att på tio år har vindkraftturbinerna blivit ungefär dubbelt så stora, och Markbygden ETT kommer att ha drygt sex gånger större sammanlagd effekt än Havsnäs. Vilket gör Markbygden ETT till lite av kronan på verket.

Vindturbinerna har också utvecklats avsevärt under de tio åren som gått. Antalet servicepunkter är mindre. Exempelvis har växellådorna blivit bättre eller helt eliminerats. Därmed minskar både kostnaderna för service och tiderna för underhållsstopp, och det bidrar till högre tillgänglighet och därmed högre årsproduktion. Sammantaget har kostnaderna gått ned markant räknat per installerad effekt. Kostnaderna för service har också gått ner.

Kallt klimat

Dagens vindturbiner klarar också kallt klimat bättre än gårdagens. Flera olika typer av system har utvecklats för av-isning av bladen. I Markbygden ETT-projektet används en teknik där varmluft cirkuleras i bladen. Särskild teknik används också för att minska bullret från vindturbinerna.

– Det har också hänt mycket på marknaden för vindkraft, fortsätter Mats Gyllklint. Projekten har blivit alltmer oberoende av till exempel elcertifikatspriser. Idag är kombinationen av produktion och elpris mer ensamt avgörande för att projekt ska kunna realiseras, än andra stödsystem. Vindkraften skapar idag stort intresse bland internationella investerare.

Våra nordligaste län drar därmed blickarna till sig. När Markbygden ETT står klar som Europas största landbaserade vindpark, kommer den troligen att bli en viktig referens för att visa på de stora möjligheterna som finns för alternativ och fossilbränslefri elproduktion i nordliga regioner.

Markbygden ETT Vindkraftpark

Tidplan: byggstart hösten 2017, hela parken i drift årsskiftet 2019/20