– Det är viktigt att medarbetarna håller koll på hur kollegorna mår, tycker projektledare Björn Olofsson. Bild: OX2

Miljö och personal viktigt vid vindkraftbygge

Vid Åndberget utanför Lillhärdal i Härjedalen byggs en vindpark med 53 vindkraftverk. Utmaningar i projektet är bland annat känslig natur och att flera yrkesgrupper ska fungera ihop på utspridda byggplatser.

Av Lars-Olof Tandberg

– För tillfället bygger vi vägar och kranplaner. Dessutom lägger vi jordkabel från de blivande kraftverken till en transformatorstation. Totalt rör det sig om cirka sju mil väg som ska byggas, berättar Björn Olofsson som är projektledare hos totalentreprenören OX2.

I juni nästa år påbörjas bygget av fundament för de 53 vindkraftverken. Parallellt med det arbetet kommer vägbygge och jordkabeldragning att fortsätta.

– Då blir det lite av industriproduktion. Vi planerar att armera, formsätta och gjuta tre fundament per vecka. Vi kommer att sätta upp en betongstation i området, eftersom det är för långt till närmaste befintliga betongstation.

Bygger i känslig miljö

Björn Olofsson ser inga större byggtekniska problem med projektet. Den stora utmaningen är, menar han, att kunna bygga vindkraftverk i en känslig miljö utan att göra för stor miljömässig påverkan.

– Ett sådant här projekt är omgärdat av en hel del krav och föreskrifter för vad vi får och inte får göra. Vi måste vara noggranna och märka ut vad som inte får röras. Det är en utmaning att kommunicera detta till alla inblandade i projektet. Det räcker att en medarbetare gräver eller avverkar på fel ställe, så går det inte att återställa som det var, förklarar Björn.

Han konstaterar dock att projektet har en lång tidsplan. Arbetet började i somras och man har ett helt år till på sig innan turbinerna anländer för montage 2021. Det gör det möjligt att ta den tid som behövs för att göra allt rätt.

Få alla att samarbeta

En annan utmaning på den här typen av projekt är att få alla att jobba tillsammans mot samma mål. Byggplatserna är utspridda över ett stort område och det är många yrkeskategorier som ska in och ut i projektet. För tillfället sysselsätter det cirka 50 personer och till våren kommer ytterligare 50 personer att engageras.

– Det gäller att få ut informationen till alla inblandade. Alla måste veta var ska de dyka upp och när. Och de olika yrkeskategorierna måste göra sitt jobb i rätt ordning, så ingen behöver stå och vänta för att föregående fas inte är klar. Men det handlar även om att få medarbetarna att samarbeta, att tänka hur de kan underlätta för nästa länk i kedjan, understryker Björn Olofsson.

Just den delen av projektledarjobbet är den han tycker är roligast. Att få alla, från olika yrkesgrupper och olika företag, att samarbeta.

– Sedan försöker jag även få in lite mjukare bitar. Att få medarbetarna att hålla koll på hur kollegorna mår, och kanske ställa frågan om någon verkar ha problem. Om man bryr sig om varandra blir det lättare att samarbeta och göra ett bra jobb, hävdar Björn.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av vindkraftverk, Åndberget, Lillhärdal