Equmeniaförsamlingens anläggning i Furulid får en ny "Åretrunt-kyrka". Foto: Åhlin & Ekeroth Byggservice AB

Ny kyrka i modern träbyggnadsteknik

Av Niclas Svensson

Furulid är en anläggning i naturskön miljö som drivs av frikyrkoförsamlingen Equmeniakyrkan Motala och Sjökumla missionsförsamling. Här uppförs nu också en ny kyrka med hållbarhetens alla kriterier i fokus. Det handlar om en investering på ungefär 30 miljoner kronor och första spadtaget togs på i slutet av sommaren 2018. Nya kyrkan beräknas stå klar vid midsommar 2019.

I Furulid erbjuds besökare sommarkyrkans verksamhet, camping, vandrarhem och stugor i Varamobaden, som är ett vida omkring välkänt familjevänligt bad i Motala med ett par kilometer lång sandstrand mitt i en naturskön och rofylld miljö. Sedan 1935 har Equmeniakyrkan Motala varit ägare till Furulid och bedriver verksamheten tillsammans med Sjökumla missionsförsamling (som är ansluten till Equmeniakyrkan). Hela sommaren, men särskilt vid midsommartid är besökarna till Furulid många.

Ny kyrka med tillgänglighet i fokus

Equmeniakyrkan har fram till nu haft sin huvudkyrka inne på Östermalmsgatan i Motala. Nu fullföljs affären med Katolska kyrkans Stockholmstift om försäljning av kyrkan, och Equmeniakyrkan stannar kvar som hyresgäst tills den nya kyrkan i Furulid är färdigställd.

– Det är ett genuint trevligt uppdrag att få uppföra kyrkan som kommer att ligga vackert intill Nordens största insjöbad Varamon vid Vätterns strand, säger Magnus Welin Harrström hos Åhlin & Ekeroth Byggnads AB. Den nya kyrkan uppförs helt i trä vilket förstås är lämpligt ur främst ett hållbarhetsperspektiv, men också genom att den ligger i ett naturnära område. Det är ett relativt komplext bygge genom att höga krav ställs, vilket vi tycker är bra och det blir därtill en utmaning.

Naturskön miljö

Arkitekten bakom det uppmärksammade projektet är Per Dockson, känd arkitekt vars arkitektbolag sedan 2011 har kontor i Motala. Utmaningen i projektet utöver hållbarhet, är höga krav på tillgänglighet för alla kategorier av besökare. Här ska också inrymmas cafeverksamhet och särskilda utrymmen för att bedriva den befintliga campingen som sker i församlingens regi. Det ska bli fler uppställningsplatser för husvagnar och sannolikt fler stugor för uthyrning.

– Ett av församlingens främsta motiv för denna satsning har förstås varit att samla all verksamhet på ett och samma ställe och därtill få mer tillgängliga lokaler. Jämfört med den befintliga sommarkyrkan blir den nya kyrkan ungefär tre gånger så stor, för att här bland annat kunna anordna konserter och konferenser, säger Magnus Welin Harrström.

Den nya kyrkan i Furulid blir också ”året runt-kyrka” i stället för som tidigare sommarkyrka. Församlingens främsta motiv har varit att bedriva all verksamhet på ett och samma ställe och samtidigt få mer tillgängliga lokaler.