Dagens Infrastruktur, 6 2023.

Nya numret Dagens Infrastruktur

Förändrat regelverk gynnar stadsnäten och byanäten

Stadsnät har fått mer rättvisa stöd för bredbandsutbyggnad från Post- och telestyrelsen, vilket är glädjande. Stadsnäten har fått en betydligt större andel av stödmedlen, och totalt 682 miljoner kronor har gått till dem av den totala potten på 1,2 miljarder kronor. Open Infra har förlorat i årets utdelning och flera projekt har blivit försenade eller inställda.

När PTS tog över ansvaret för stöden 2021 förändrades villkoren, mycket pådrivet från dåvarande regering, vilket ledde till att nationella aktörer kunde agera taktiskt genom att klumpa ihop ansökningar i geografiskt åtskilda områden. På det viset fick de fram låga snittpriser som gjorde att de vann tilldelningarna och det var framför allt Open Infra som på det viset lyckades tillskansa sig 60 procent av det totala stödet med en teoretisk modell som inte alls fungerade i verkligheten.

Både Stadsnätsföreningen och Global Connect var tidigt ute och uppvaktade PTS om problematiken. Flera utbyggnadsprojekt har blivit försenade eller inställda, förmodligen för att de blev för dyra och andra på grund av att det redan fanns annan fiber som täcker in delar av de taktiska områden som Open Infra hade vunnit.

Konsekvensen är förfärlig för kunderna – vissa kommer inte alls få någon fiber, medan andra får vänta alldeles för lång tid. Som lök på laxen så måste de stödmedel som Open Infra lämnar tillbaka återlämnas till staten och kommer inte kunna användas i form av bredbandsstöd till andra projekt.

Årets tilldelning kommer leda till en helt annan utbyggnadskvalité och precision. Det kommer förhoppningsvis fortsatt att betalas ut stöd till den återstående bredbandsinfrastrukturen eftersom alla kommer vara i behov av den. I ett kommande nummer under våren kommer vi att lyfta Stadsnätsföreningen och deras aktiviteter.

I nu aktuellt nummer, Dagens Infrastruktur, som även är årets sista kan du läsa mer om att Sävenäs depå nu är utbyggd för Västtrafiks tågunderhåll och att tunnelborrmaskiner ska driva nya gula linjen för Stockholms nya tunnelbana. I temat Väg & säkerhet skriver vi om en LED-sele som skyddar vägarbetare och samtidigt ger bra arbetsbelysning. Läs även om jordarter som utmanar vid bygget av trafikplats Ronneby Väst samt att det inte finns några skäl att ändra regler för vinterdäck på tunga fordon.

God läsning och önskar er en God Jul och ett Gott Nytt År, med nya tag 2024,