Petra Svensson Gleisner, utvecklingsdriven arkitekt och placemaker med intresse för branschfrågor och bakgrund inom marknad och affärsutveckling som är projektledare för Renoveringsdagarna 15 - 16 maj (Hållbarhetsdagen).

Renoveringsdagarna 2024

Fem snabba frågor till Petra Svensson Gleisner, utvecklingsdriven arkitekt och placemaker med intresse för branschfrågor och bakgrund inom marknad och affärsutveckling och projektledare för Renoveringsdagarna 15 - 16 maj (Hållbarhetsdagen).

Hallå där och hur mås det?

Strålande, men jag längtar efter vårvärmen.

Vad kan vi egentligen säga om utvecklingen för renoveringar och om att vårda det redan byggda?

Nu när klimatfrågan och därmed resurseffektivitet ligger så högt på agendan är frågan minst sagt kritisk. Vi måste helt enkelt vårda och återanvända det befintliga beståndet på ett effektivt sätt för att klara klimatmålen. Som arkitekt har jag sett en total förändring av inställningen till det befintliga beståndet. Förr i tiden ville de flesta arkitekter arbeta med nybyggnad. Det hade högst status. Idag är cirkularitet, återbruk och transformation superhett.

Och det kommer företrädare för kommuner och beställare att deltaga på Renoveringsdagarna?

Renoveringsdagarna kommer vara lika spännande för fastighetsbolag, kommuner, teknikkonsulter och arkitekter.

Jag tycker att vi har fått ihop ett riktigt spännande program. Som på alla andra konferenser kan man komma hit och mötas, träffa kunder och samarbetspartners. Men vi har något mer - vi bjuder på den senaste kunskapen med en samling riktigt vassa talare. Efter den här konferensen kommer man ha lärt sig en massa nya saker och fått med sig en stor dos inspiration hem.

Vi har allt från Anders Bang Kiertzner på Lendager - en pionjär inom återbruk till Sophie Nachemson-Ekwall som pratar om hur man som fastighetsbolag lyckas med sitt sociala hållbarhetsarbete. Den som funderar på hållbar finansiering ska inte missa Louis Landeman från Danske Bank och Robert af Wetterstedt som hjälper företag att arbeta strategiskt med hållbarhetsrapportering.

Avslutningsvis, Petra, vad säger du om den snabba utvecklingen inom certifieringar?

Hållbarhetsarbetet utvecklas snabbt just nu i och med att kraven ökar, vilket också innebär att hållbarhetscertifieringarna utvecklas. Dels har vi EU-taxonomin och de nya kraven på hållbarhetsrapportering. Dels är det en folkligt starkt prioriterad fråga. Det företag som inte hänger med på hållbarhetståget kommer få problem med sitt varumärke.

Renoveringsdagarna 2024 på Garnisonen konferens, Karlavägen 100, Stockholm, 15-16 maj är ett årligen återkommande event.

Boka upp och säkra din plats via länken nedan;

Mediapartner;