Korseberg Strand med tio hus om vardera fyra lägenheter är en av fyra byggetapper vid Vassbotten i Vänersborg i Riksbyggens regi med Brixly AB som totalentreprenör. Illustration: Tomorrow Arkitekter

Riksbyggen uppför flera brf vid Korseberg i Vänersborg

Byggföretaget Brixly har uppfört ytterligare 40 bostadsrättslägenheter åt Riksbyggen vid Korseberg i Vänersborg efter en första etapp och ytterligare byggen är på gång.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Korsebergs Strand är namnet på det senaste projektet. Området ligger mycket sjönära vid Vassbotten, den allra sydligaste viken av Vänern nära Vänersborgs centrum.

Området Korseberg, där cirka 200 lägenheter är planerade, marknadsförs som ”en gömd jätteträdgård och en alldeles egen liten värld. En fridfull oas bortom stress och måsten”. Alla lägenheter i det nya bostadsområdet har utsikt över Vänerns sydvästra spets.

Korseberg Strand består av tio villaliknande hus i två våningar med fyra lägenheter i varje. Planlösningarna är flexibla, vilket gör att lägenheterna passar för flera olika målgrupper, allt från singelhushåll till familjer och villasäljare med utflugna barn. De är i storlekar från två till fyra rum om 66 till 91 kvadratmeter. Standard är trestavsparkett, vita skåpsluckor och målade väggar. Men bostadsköparna kan göra sina egna tillval.

Utöver de tio bostadshusen ingår i området carport för bilar till alla lägenheter samt en länga med förråd, återvinningsstation och soprum. Ett gemensamhetshus innehåller övernattningslägenhet alternativt festlokal.

–Tekniskt bygger husen på platta på mark, stålpelare, gjutna betongvalv, trä i ytterväggar och tak plus liggande panel på utsidan och betongpannor på taket. Uppvärmning sker med fjärrvärme, berättar Jan Olsson, Brixlys platschef för projektet.

Flera etapper i Korseberg

Tidigare har Brixly för Riksbyggen uppfört Korseberg Park med 52 lägenheter. Nu aktuella Korseberg Strand om 40 lägenheter började byggas 2019, sedan mer än hälften av lägenheterna blivit sålda, och har haft etappvis inflyttning från oktober 2020 fram till mars i år. Ett kommande projekt i området heter Korseberg Fjärd som omfattar 54 lägenheter i ett 7-våningshus och beräknas få byggstart i vår. Ytterligare en etapp är planerad liknande Korseberg Fjärd med 50 lägenheter.

Brixly grundades 2019, men har en 70-årig historia genom att företaget tidigare var en del av Erlandsson Bygg, som Erlandsson Bygg i Väst.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av 40 lägenheter i flerbostadshus i Vänersborg.

Byggherre: Riksbyggen

Totalentreprenör: Brixly AB