Svedala har blivit en populärt ort att bosätta sig i. Pendlingsavståndet bidrar till att Trianon nu fortsätter att bygga 53 hyresbostäder i kvarteret Trädgårn, som tidigare var industrimark. Foto: Kanozi Arkitekter

Satsar på bostadsbyggande i familjära Svedala

Av Kim Hall

Utflyttningsströmmen från storstäderna fortsätter, vilket har gett orter som Svedala ett uppsving som populär inflyttningskommun. Med närhet till centrum och bra kommunikationer till bland annat Malmö uppför Wästbygg åt Trianon nu ett flerbostadshus med 53 hyreslägenheter i fyra plan.

Lägenheterna är yteffektiva och de flesta har öppen planlösning Den totala boarean är 3671 kvadratmeter. Snittstorleken är 69 kvadratmeter och spänner från ett rum och kök om cirka 35 kvadratmeter till fyra rum och kök om 85-90 kvadratmeter. Det L-formade flerbostadshuset innehåller även en gemensamhetslokal om 97 kvadratmeter.

Konstruktionen består av gjuten betongplatta på mark, betongstomme och tegelfasad i huvudsak rött med inslag av vita ytor. Sadeltaket är klätt med takpannor. Husgavlarna sticker upp med trappliknande former, lite likt Hansatidens arkitektur.

Pendlingsavstånd

Eftersom huskroppen är i vinkel ger det en ombonad innergård med gröna växter och ytor för trivsel och sociala möten. I ena änden av tomten finns markparkering för de boende i kvarteret Trädgårn. Projektet beräknas vara färdigställt till maj 2023.

– Svedala är en intressant kommun att jobba med. Det är lite mindre i storlek och väldigt familjärt. Inflyttningen till mindre orter har ökat på senare tid och Svedala är intressant både för de som redan bor i kommunen och andra som vill ha pendlingsavstånd till större orter, säger Morgan Palmgren, affärsutvecklare och projektchef på Trianon.

God utveckling

Fastighetsbolaget Trianon var vuxit snabbt på kort tid sedan Olof Andersson köpte bolaget 2006. Då var fastighetsvärdet 200 miljoner kr och idag är det 11,0 miljarder kr. De äger och förvaltar 5000 lägenheter.

– Vi äger även Folkets hus som ligger mitt emot Trädgårn och vi tittar just nu på om det går att utveckla den fastigheten till bostadsrätter och en liten kommersiell del. Det kan bli bostäder såsom lägenheter och radhus, säger Morgan Palmgren.

Trianon satsar på Svedala och har sedan ett år tillbaka även förvärvat 208 lägenheter från det kommunala bostadsbolaget Svedalahem. De har även en fastighet som innehåller en matbutik samt en markanvisning med möjlig byggrätt om cirka 10 000 kvm BTA (bruttoarea)

– Vi tror starkt på Svedala. Det är en ort med god utveckling, tillägger Morgan Palmgren.

./.

Fakta: