Inspirationen till Bildhuggaren kommer bland annat från en liknande verksamhet i Seattle. Foto: Ola Jacobsen/Huddinge Samhällsfastigheter

Seattle gav inspiration till att kombinera äldreboende med förskola

Ett Youtube-klipp från ett äldreboende i Seattle som kombinerats med förskoleverksamhet inspirerade ORIGO arkitekter i gestaltningen av Kvarteret Bildhuggaren i Segeltorp i Huddinge. Nu står projektet färdigt.

Av Martina Nyhlin

– Det är en bra förvaltning av skattepengar att många ytor och resurser kan användas av båda verksamheterna, säger Sigrid Baltzar, arkitekt på ORIGO arkitekter.

Tanken på att bygga ett gemensamt äldreboende och förskola väcktes när ORIGO arkitekter jobbade med Huddinge samhällsfastigheter i flera skolprojekt. När en i projektgruppen hittade filmklippet på Youtube tog idén form ännu mer.

– Förvaltningarna och projektgruppen gjorde studiebesök på liknande verksamheter och tog del av forskning och utvärderingar innan det bestämdes att projektet skulle bli av, säger Sigrid Baltzar.

Huvudentrén i fastigheten är gemensam, men förskoleavdelningarna har också egna entréer mot lekgårdarna. Samlingsrum och rehab kan användas av båda verksamheterna, separat eller tillsammans. Utställningar med barnens konst, luciafiranden och andra aktiviteter kan förgylla tillvaron på äldreboendet.

Vissa utrymmen passar extra bra att samutnyttjas.

– Tillagningsköket kommer att laga mat till alla, personalutrymmen delas, inlastning och leveranser samordnas. Parkeringsplatser kan användas av förskolans föräldrar i veckorna och besökanden till äldreboendet på helgerna, säger Sigrid Baltzar.

Miljöbyggnad

Projektet är certifierat i Miljöbyggnad Silver 3.0 och entreprenör i projektet är COBAB Sverige AB. Deras största utmaning har varit uttorkningstiderna med modern, tät betong med större andel flygaska/slagg. En annan utmaning var saneringen, som visade sig vara mer omfattande än väntat.

– Allteftersom vi schaktade och tog nya prover så krävdes det mer och mer sanering än vi trodde så beslut togs att sanera hela fastigheten, säger Kim Berg, arbetschef på COBAB.

Trots att det är olika verksamheter i huset finns det tydliga ”bryt” för vad som är äldreboende, förskola och storkök.

– Installationsmässigt har projektet varit komplext med larmzoner, ventilationslösningar och brandlarm eftersom kraven skiljer sig åt mellan förskola och äldreboende.

COBAB har tidigare byggt om ett äldreboende åt samma beställare - Huddinge Samhällsfastigheter- i en samverksansentreprenad och COBAB och ORIGO har på olika håll byggt flera äldreboenden och skolor tidigare. Samarbetet har därför varit gott.

– Vi hade ett gott förtroende förtroende för varandra redan från start och kände oss trygga med hur Huddinge Samhällsfastigheter vill ha slutprodukten, säger Kim Berg.

Nybyggnad av äldreboende, förskola och park Segeltorp

Tidsplan: Februari 2019 till april 2021

Byggherre: Altura Fastigheter (De förvärvade fastigheten av Huddinge Samhällsfastigheter 2021)

Totalentreprenör: COBAB Sverige AB

Arkitekt: ORIGO arkitekter AB

Kostnad: 230 Mkr

Läs gärna mer via länken nedan om miljöcertifieringar av byggnader, stadsdelar, anläggningsprojekt, bedömningssystem av produkter och ett grönt hållbart samhällsbyggande;

Grönt Samhällsbyggande är en ny produkt och satsning från Stordåhd Kommunikation som kommer att under 2022 produceras med fyra nummer. Redaktör för det nya projektet blir Kjell Arne Larsson och finns intresse att på något sätt medverka, kanske förslag på redaktionellt innehåll, eller andra begåvade idéer går det bra att kontakta mig på;

jan.astrom@storkom.se