– Vi har definitivt hittat en form som passar större projekt, från ungefär 50 miljoner kronor och uppåt, berättar Karin Degerfeldt, projektchef Skellefteå kommun.

Skellefteå kommun upphandlar hållbart

När Skellefteå Kommun upphandlade entreprenör för Bergsbyns företagspark gällde det att hitta ett företag som kunde bygga för bästa möjliga hållbarhet. Kommunen har tagit fram bra koncept för upphandling och kontraktsskrivning med sikte på hållbarhet. Konceptet arbetades fram genom det som i LOU heter Konkurrenspräglad dialog.

AV Kjell-Arne Larsson

Vi är vana att upphandlingar fokuserar på priset och att upphandlande myndigheter är rädda för överklaganden från företag vars anbud inte har blivit antagna. ”Samhällsbyggnad” vid Skellefteå kommun har hittat ett upphandlingsförfarande som premierar hållbarhet och som har använts i flera projekt. När det gällde Bergsbyns företagspark skulle anbudsgivarna klara tre aspekter: 1 Organisation och förmåga, 2 Arbetssätt som bidrar till Skellefteås hållbara samhällsbygge och 3 En partner. Företagen måste visa att de hade erfarenhet av partnering och var redo att samarbeta för att hitta nya lösningar.

Dessa tre aspekter utvärderades framför pris. Hur många och vilka krav som ställs varierar med karaktären på respektive projekt. Detta står inte alls i strid med LOU. Formuleringar där pekar faktiskt på att upphandling kan och ska gynna utveckling, detta har Skellefteå kommun tagit fasta på.

Dialoger

Den konkurrenspräglade dialogen börjar med att kommunen erbjuder företag att hjälpa till med utformningen av förfrågningsunderlaget. De som kandiderar måste dels ha förutsättningar att lyckas med uppdraget, dels utan ersättning lägga ner tid på förfrågningsunderlaget. Redan här öppnas möjligheter för nya idéer och innovationer, jämfört med en vanlig totalentreprenad.

Beställaren kommunen har sedan dialog med var och en av kandidaterna, och använder samma frågebatteri till alla. Det är enbart företagen som valts ut och som gett sitt bidrag till förfrågningsunderlaget som får lämna anbud.

När ett av anbuden antagits fortsätter dialogen med de övriga anbudslämnarna och beställaren träffar var och en för att ge och få feedback.

Partnering och flexibilitet

Den kontraktsform som sedan används är en form av totalentreprenad med partnering. Projektet delas i Fas 1 (projektering) och Fas 2 (byggproduktion). Under Fas 1 används timpris, utan budgettak, och under Fas 2 självkostnadspris med ett procentpåslag som har satts redan i förfrågningsunderlaget.

• Med detta upplägg blir projekteringen mycket flexibel jämfört med i en normal totalentreprenad, förklarar Karin Degerfeldt, projektchef för Samhällsbyggnad vid Skellefteå kommun. Detta öppnar för nya idéer och innovationer, som kan realiseras i projektet.
  • Genom vårt sätt att upphandla hittar vi de utförare som är bäst på hållbart byggande och har de högsta ambitionerna, fortsätter Karin Degerfeldt. Partneringupplägget och flexibiliteten, inte minst i Fas 1, är nödvändig för att ta stora kliv.
  • Vi tillämpar samma upphandlingsmodell och motsvarande kontakt när vi nu bygger hamnen. Vi har definitivt hittat en form som passar större projekt, från ungefär 50 miljoner kronor och uppåt, avslutar Karin Degerfeldt.

Flera goda krafter som kan jobba för hållbarhet tas tillvara jämfört med en vanlig upphandling och ett traditionellt upplägg enligt ABT06.

Upplägget innebär bland annat transparens i ekonomin och kontroll över framdriften för båda parter. Värt att notera är också att kommunen har två egna projektledare som finns nära projektering och produktion.

Skellefteå kommun har tagit fram ett bra koncept för upphandling med sikte på hållbarhet. Konceptet arbetades fram genom det som i LOU heter Konkurrenspräglad dialog.

Lagen om offentlig upphandling

Formuleringar i LOU pekar på att upphandling kan och ska gynna utveckling. Detta har Skellefteå kommun tagit fasta på. LOU tar upp Selektivt förfarande, två typer av Förhandlat förfarande, Konkurrenspräglad dialog och Inrättande av innovationspartnerskap.

Beträffande den konkurrenspräglade dialogen skrivs i LOU bland annat att ”Vid en konkurrenspräglad dialog får alla leverantörer efter en anbudsinfordran enligt 10 kap. 1 § ansöka om att få delta genom att lämna de uppgifter som den upphandlande myndigheten begärt för urvalet. De anbudssökande som myndigheten bjuder in får delta i dialogen”. Vidare att ”Antalet som bjuds in ska alltid vara så stort att effektiv konkurrens kan uppnås. Vid selektivt förfarande får antalet inte vara mindre än fem. Vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, konkurrenspräglad dialog och förfarande för inrättande av innovationspartnerskap får antalet inte vara mindre än tre.”