Erfarenhet visar att många säkerhetsrelaterade funktioner ligger i styrsystemet, som med dagens synsätt ska ligga i säkerhetssystemet. De måste vara separerade. Alla krav måste följas på samma sätt som vid nyinstallation. Foto: Kjell-Arne Larsson

Skogsindustridag hos KIWA - SIL-krav och aktuella föreskrifter – tolkningar och förändringar

(KIWA:s storslagna Skogsindustridagar som brukar hållas i Sundsvall var i år reducerade till en Skogsindustridag som genomfördes i form av ett webinarium) Del 2,

Mats Dahlrot har arbetat drygt 25 år på KIWA, med besiktningar. Idag granskar han bland annat P & I diagram, säkerhetsventiler och säkerhetssystem hos processindustrier. Han gjorde en presentation om revisionskontroller och SIL-krav.

För genomförande av revisionskontroller refererade Mats Dahlrot till de bekanta orange böckerna AFS 2017:3 Användning och kontroll av trycksatta anordningar och AFS 2016:1 Tryckbärande anordningar. Endast de ackrediterade kontrollorganen enligt AFS 2017:3 (idag KIWA och Dekra) får utföra revisionskontroller för svenska anläggningar, inte kontrollorgan som är anmälda mot tryckkärlsdirektivet.

Revisionskontroll måste enligt AFS 2017:3 göras bland annat då utrustningen ”väsentligen har reparerats eller ändrats”. Det kan gälla en säkerhetsventil som ersätts med en ny. Då utgör detta byte ”ett till ett”. Revisionskontroll måste följa samma regler som vid nyinstallation.

Exempel på en typisk väsentlig förändring är byte av styr- och säkerhetssystem. Även här måste följaktligen granskning och revisionskontroll göras. Många frågar sig varför man inte kan skriva ett program som motsvarar det gamla, i det nya styr- och säkerhetssystemet. Här gick Mats Dahlrot ut med några varningar:

– Problemet är att det gamla tänket följer med till det nya systemet. Erfarenhet visar att många säkerhetsrelaterade funktioner ligger i styrsystemet, som med dagens synsätt ska ligga i säkerhetssystemet. De måste vara separerade. Alla krav måste följas på samma sätt som vid nyinstallation.

Mats Dahlrot gick också igenom en lång rad andra brister som förekommer i befintliga system.

Revisionskontrollen av säkerhetssystem ska bland annat leda fram till ett dokument som visar spårbarhet, innehållande riskbedömningar och trippmatriser. Man bör sträva efter att få så tydlig spårbarhet som möjligt från identifierad risk till skyddsfunktion. Varje risk får ett unikt nummer som är samma i Hazop, SIL-klassning, SRS, trippmatris etc.

I slutänden får anläggningsägaren en rad fördelar av ett genomarbetat byte av styr- och säkerhetssystem:

• Riskbedömningen blir genomförd och dokumenterad (AFS 2017:3)
  • Säkerhetsfunktioner blir dokumenterade, verifierade och validerade
  • Säkerheten ökar
  • Tillgängligheten höjs
  • Förenklad funktionsprovning av säkerhetskretsarna
  • SIL-krav för säkerhetsfunktioner i sodapannan

Torbjörn Jagstedt från Kiwa Technology fortsatte på säkerhetstemat och nu med inriktning på sodapannan. Han hänvisade till formella krav enligt AFS:ar och standarder, men även riskbedömningar och övriga krav. Säkerhetssystem ska baseras på ett flertal handlingar/underlag, bland annat Sodahuskommitténs rekommendationer. Det är emellertid en annan verklighet som Kiwas personal möter när de är ute på bruken. Bland annat noteras att Sodahuskommitténs rekommendationer upplevs som spretiga och svårtolkade. Under senare delen av presentationen redogjorde Torbjörn Jagstedt för det välkomna arbete som nu pågår i kommittén med ett helt nytt koncept.

Kommittén har identifierat farliga processituationer, tagit fram bedömningsgrunder och föreslagit åtgärder. De senare omfattar SIL-krav på säkerhetssystem, men även krav på bland annat styrsystem och instruktioner. Som hjälpmedel kommer det att finnas exempelvis en mall för riskbedömning.

I och med konceptet tar kommittén ett systematiskt helhetsbegrepp på säkerhetsfrågorna. Konceptet kommer att underlätta både i riskbedömningar, kontrollbesiktningar, och för anläggningsägaren att bland annat ta fram SIL-nivåer. Målet med konceptet är att:

• Uppfylla formella krav
  • Öka processäkerheten
  • Få likartad säkerhetsnivå sodapannor sinsemellan
  • Enklare och effektivare riskhanteringsarbete
  • Separation mellan styr- och säkerhetssystem
  • Säkerhetsfunktioner för smältalösaren (saknas idag)
  • Förenklad och mer heltäckande funktionsprovning
  • Förenklad revisionskontroll
  • Höjd tillgänglighet på sodapannan
  • Torbjörn Jagstedt avslutade med att berätta att ambitionen är att det nya konceptet ska ligga klart i början av hösten.