Småskalig el från Midsummer- När EU satsar lokalt

Solenergin har en central plats i EU:s arbete mot en grön energiframställning och för att klara framtida energikriser. För den svenska solcellstillverkaren Midsummer öppnas en allt större marknad.

Av Mikael Hedlund

”Våra tunnfilmssolceller har 90 procent lägre koldioxidavtryck.”

Om fem år ska EU:s medlemsländer ha gjort sig helt oberoende av rysk energi. Det ska ske genom höjda mål för egen förnyelsebar energi och minskad energianvändning. Solpaneler ska standardiseras på nybyggda tak, på offentliga- och kommersiella byggnader från år 2025 och privatbostäder från 2029, föreslår kommissionen.

Vad EU insett är att energin måste produceras lokalt där den används och det bästa utnyttjandet av solenergi är att ta vara på energin i liten skala på hustak, där den förbrukas. Inte nödvändigtvis i stora solcellsparker. Faktorer som denna spelar den svenska solcellstillverkaren Midsummer i händerna.

Företagets tunnfilmssolceller kan integreras i byggnader och anpassas till alla möjliga tak inom EU. Takläggarna lägger snabbt solcellspanelerna, fäster panelerna på tjärpapp med vulkning eller svetsar dem om det är ett membrantak.

Enligt Midsummers vd Sven Lindström, tittar företaget allt oftare på att sälja- och integrera sina solceller via takmaterialsleverantörer och installatörer vilket gör installationerna snabba och kostnadseffektiva.

Sven Lindström, VD Midsummer, jobbade med att bygga maskiner för cd- och dvd skivor i början av 2000-talet.

Järfälla

Grönt Samhällsbyggande träffar Sven Lindström på företagets fabrik i Järfälla. Han inleder med att föreläsa om det periodiska systemet, om grundämnenas ordning.

– Cd-rw skivor använder metallerna silver, indium och tellur och i solceller använder vi koppar, indium, gallium och selen. Materialen har samma egenskaper, de är ledare och indium och gallium är utbytbara, förklarar han.

Så började idén. Sven Lindström jobbade med att bygga maskiner för cd- och dvd skivor i början av 2000-talet. Maskinerna var effektiva och spottade ut en plastskiva med tunna metallskikt varannan sekund för 35 öre styck.

Men tillverkningen blev inte långvarig. Fildelning och streamingtjänster av film och musik gjorde att efterfrågan på skivor rasade.

Bättre brödlös än rådlös började Sven skissa på nya användningsområden. Automationsprocessen med de extremt låga produktionskostnaderna av cd och dvd tog han med sig och kunskaperna resulterade i ett helt nytt tillverkningssystem i fabriken i Järfälla som döptes till Midsummer Duo.

­– Jag tänkte att maskinerna kan moderniseras och användas för tunnfilmssolceller. Det var snarlika material som användes.

Vi tittar på några Duo-robotar på rad som vardera tillverkar 360 solceller i timmen. Fascinerande att veta att de i sitt grundutförande på 2000-talet tjänade musik- och filmindustrin.

– Midsummer Duo ”sputtrar” med hjälp av vacuum solcellernas tunnfilmsskikt på ett substratmaterial av rostfritt stål. Stålsubstratet passerar genom flera kammare och förses i slutänden med en QR-kod som ger information om varje enskild solcell.

Bari

Men Midsummers fabrik i Järfälla är inte stor nog att möta det globala behovet av solpaneler och därför har företaget nyligen köpt en fabrikslokal i Bari i den italienska regionen Puglia, som har högre kapacitet och kan jobba med större solcellsytor. I fabriken installerar Midsummer egenutvecklade Duo-maskiner för tunnfilmssolceller och ska börja producera solceller när den öppnar i slutet av nästa år.

– Ytterligare försäljningsargument för den här typen av solceller är miljöfördelen. Konkurrerande kinesiska solceller som dominerar marknaden innehåller kisel, aluminium och glas, material som är energikrävande då de släpper ut 50 gram koldioxid per kilowattimme vid tillverkning. Våra tunnfilmssolceller har 90 procent lägre koldioxidavtryck, understryker Sven.

Italienska myndigheter finansierar fabriken med cirka 390 miljoner kronor och avtal har skrivits med italienska taktillverkare. En tillverkare av plåttak ska köpa solcellstak för drygt 300 miljoner kronor under fem års tid och samtidigt vara med och utveckla produkten för den sydeuropeiska marknaden. En annan taktillverkare har lovat att köpa solpaneler för 90 miljoner kronor under fem år, vilket motsvarar cirka 10 procent av fabrikens årliga kapacitet.

Midsummers personal utbildas av företaget på plats. Noggrannhet är A och O för att jobba här.

Rekordhöga elpriser skapar rusning till solceller

När det gäller direktförsäljning av solpaneler till svenska privatbostäder är Midsummers orderböcker fulltecknade till och med tredje kvartalet 2023.

Den ena födkroken för Midsummer är att tillverka och sälja Duo-maskiner för produktion av tunnfilmsolceller till andra tunnfilmstillverkare. Den andra att på egen hand tillverka, sälja och installera egentillverkade solcellstak.

Företagets solpaneler har i år dragit in fem gånger så mycket som ett normalår. Fem kronor per kilowattimme, mot en krona ett normalår. Om tio år räknar man med att tillverka mer än en gigawatt på årsbasis.

Det är främst industritak som står i fokus för företagets solceller. Speciellt i södra delarna av Sverige fokuserar Midsummer på industriapplikationer. Intresset från utlandet är också stort. I Danmark är det standard att lägga tak som har formen av eternitplattor och danskarna vill ha sina solpaneler ”skräddarsydda”.

Men Midsummer har installationer av solceller i såväl Kalifornien som Jordanien, länder där soltimmarna är många och verkningsgraden hög. Midsummers nordligaste installation ligger i Luleå. Där är verkningsgraden hälften av Kaliforniens- liksom kapaciteten på årsbasis. Med dubbelt så mycket solljus blir priset på elen som produceras i Kalifornien billigare.

Nattaxa dygnet runt

Allt fler upptäcker att med ett tillräckligt stort batteri kan solenergin lagras och den billigare nattaxan användas i 24 timmar.

Priserna på el har varit höga på dagen när solpanelerna ger mest. Kan man ladda batterierna på natten och använda elen på dagen så blir det nattaxa dygnet runt.

Så skriver regeringen; "Inom ramen för det så kallade gröna avdraget höjs skattereduktionen för installation av solceller från 15 till 20 procent från och med 1 januari 2023. För den som installerar solceller för 100 000 kronor (inkl. moms) ökar skattereduktionen från 15 000 till 20 000 kronor i och med förslaget. Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas på installationer som har betalats efter den 31 december 2022".

Nyligen har även Midsummer på kort tid tecknat avsiktsförklaringar med sex svenska och internationella takmaterialstillverkare, fastighetsägare och solcellsinstallatörer för försäljning av mer än 100 MW solpaneler. Avtalsförklaringarna motsvarar 107 MW solceller vilket kan jämföras med bolagets årliga produktionskapacitet på 2 MW vid den svenska fabriken i Järfälla och 50 MW i Bari, Italien.
Bolaget offentliggjorde även planer på kapitalanskaffning för färdigställande av en ny fabrik i Sverige för inledningsvis 20 MW produktion och på sikt 200 MW. Det långsiktiga målet är minst 1000 MW årlig produktionskapacitet till år 2030 vilket skulle kräva ett flertal megafabriker runt om i Europa.