Hammarborrning för den ledning som ska leda vattnet från reningsanläggningen i Mariedalsparken till Karlbergskanalen. Bild: Veidekke

Stadshagen blir integrerad stadsdel

Projekt Stadshagen är en del av utvecklingen av Västra Kungsholmen i Stockholm. Området som nu exploateras har använts som naturmark och idrottsmark. Projektet genomförs för att få en bättre integrerad stadsdel och förbereda för bygget av fler bostäder. En del bostadsprojekt pågår och fler väntar.

Av Lars-Olof Tandberg

Stadshagen Etapp 1 innebär bland annat en ombyggnad av Mariedalsparken som får stödmurar, lekutrustning, växter och en dagvattenanläggning. I korsningen Sankt Göransgatan-Mariedalsvägen ska ett nytt torg uppföras ovanpå tunnelbanans underjordiska hall.

Det skapas nya gångkopplingar i sydvästlig/nordostlig riktning samt en gångväg med trappor ned till Karlbergssjön. Befintliga park- och naturmark rustas upp och parker, lekplatser och promenadstråk samt naturmarken på Stadshagsklippan knyts ihop till ett sammanhållet grönt stråk.

Dagvattenrening

I Mariedalsparken byggs en reningsanläggning för dagvatten. Den består av terrasseringar där dagvattnet släpps in. Botten i terrasseringarna är en sandbädd som ska rena dagvattnet. Högst upp i terrasseringen planteras växter.

– Dagvattnet fångar upp partiklar från gatorna. Vattnet renas i respektive terrassering för att sedan samlas ihop och ledas i en ledning till Karlbergskanalen, förklarar Niclas Falkenbert, som är byggprojektledare på Stockholms Stads exploateringskontor.

Det är mycket berg i arbetsområdet och för en delar av VA-ledningarna krävdes sprängning.

– Vid Hornsbergsstrand och Mariedalsvägen ligger berget väldigt högt. Allt går inte att förutse. De geotekniska undersökningarna visar bara hur det ser ut vid mätpunkterna. Mellan dem får man göra en tolkning av vad som finns under mark. Och det dyker alltid upp en hel del berg som vi inte har räknat med. Eftersom man inte kan eller vill sondera berget överallt, så är detta en risk som man kalkylerar med, att bergnivån inte stämmer.

Hammarborrning

Det var även en hel del berg i vägen när ledningen till Karlbergskanalen skulle läggas.

– För att minimera sprängningen och omgivningspåverkan hammarborrades ett stålrör genom en del av berget. Inför det var vi tvungna att spränga en startgrop för att få plats med borriggen och stålröret, berättar Anders Bergsten som är arbetschef hos generalentreprenören Veidekke.

Han tycker att den största utmaningen i projektet är att bygga i stadsmiljö, med cyklister, bilar och bussar som trafikerar arbetsområdet. Att bygga i stadsmiljö ställer stora krav på säkerheten. Trafikanter och gående ska skyddas med skyltning, avstängningar och omledningar. Men även personalen som bygger ska skyddas.

Ett exempel är att det i projektet används spontlådor för att skydda personalen vid arbete i schakter. Det finns föreskrivet i projekthandlingarna vid vilket djup och vid vilken typ av markförhållanden de ska användas.

– Men det gäller för platsledning och arbetsledare att vara observanta på markförhållandena. Om det behövs ska de användas även om det inte föreskrivs, betonar Anders Bergsten.

Ledningar och andra byggen

En annan utmaning är att projektet måste förhålla sig till och samordna med ledningsägare och andra byggprojekt som pågår samtidigt.

– Det gäller att ha en bra dialog med de andra byggprojekten. Ofta vill olika projekt ha tillgång till samma plats. Då måste vi ha en gemensam planering om var, när och hur varje intressent får tillgång till platsen. Men tidplaner ändras ofta när man är i mark och jobbar. De geotekniska undersökningarna visar inte allt och ibland blir det överraskningar. Det leder till att tider förskjuts och nästa entreprenörs tidsplan påverkas också, säger Anders Bergsten.

Han konstaterar att samordningen med ledningsägare fungerar bra i projektet.

– Dom är ofta flexibla och har bra framförhållning. Men det blir alltid förändringar i ett sådant här projekt och då måste man stämma av regelbundet.

Slänten ner mot Västermalms båtklubb ersätts med en mur och ny ramp. Här armeras för en bottenplatta till stödmuren. Bild: Veidekke

Hornsbergs strand

Hornsbergs strand ska byggas om mellan Igeldammsgatan och Mariedalsgatan. Slänten ner mot Västermalms båtklubb ersätts med en mur och ny ramp. Detta för att kunna flytta vägen närmare båtklubben.

I en senare entreprenad ska arbete utföras där Stadshagens idrottsplats ligger i dag. Idrottsplatsen ska rivas men det kan inte ske förrän en ny idrottsplats har byggts på en annan del av området.

– Bland annat ska det byggas en fortsättning på Warfvinges väg. Vi kan bara bygga en del av den nu, resten får vänta till den nuvarande idrottsplatsen är riven, säger Niclas Falkenbert.

Bygga i stadsmiljö

Även han tycker att den stora utmaningen är att bygga i stadsmiljö. Det är många intressenter och pågående verksamhet under byggtiden.

Allt ska fungera, som befintlig trafik, angöringar och varuleveranser. Dessutom finns det en hel del som redan ligger i marken. Det är VA, dagvatten, el och tele, fjärrvärme och fiber.

– Allt det måste vi förhålla oss till när vi bygger. Dessutom finns det tunnelbana i området och alla byggnader runt omkring. Det gör att vi måste vara extra försiktiga när vi spränger. Men allt funkar bra och vi har ett bra samarbete med entreprenören Veidekke, understryker Niclas Falkenbert.

FAKTA I KORTHET

Exploateringsarbeten i Stadshagen, Stockholm