Nu när energipriserna rusar inser allt fler nödvändigheten av att få teknisk isolering på plats. Bild: Paroc

Teknisk isolering har blivit hårdvaluta

Teknisk isolering har länge varit försummad i fastighetsbranschen. Fastighetsägare, som tidigare haft uppfattningen att det är för små åtgärder att hålla på med som ger för liten besparing, ändrar alltmer fokus. Nu står inte bara de stora, synliga energibesparande investeringarna i blickfånget utan jämförelsevis små men effektiva åtgärder som ger ett positivt kassaflöde, skriver Svensk Byggtidning i kommande nummer.

Av Mikael Hedlund

Energikrisen som drar genom Sverige ökar behovet av lägre energikostnader i fastighetsbranschen. I fokus står nu VVS-system, fjärrvärmeundercentraler, ventilationskanaler, rörledningar, flänsar och ventiler. Genom bättre isolering i de här systemen minskas energikostnader och klimatpåverkan.

Men det har inte alltid varit så. Enligt Agneta Persson, vd för konsultföretaget Anthesis Sverige, har de svenska energipriserna varit så låga under lång tid att fastighetsägarna inte sett teknisk isolering som lönsam. Hon tror också att teknisk isolering setts som osynlig jämfört med stora energiinvesteringar av exempelvis fasader och tak, att solceller har ett större signalvärde hos allmänhet och politiker, att de fått stå tillbaka av den anledningen. Det är först nu när energipriserna rusar som allt fler börjar inse nödvändigheten av att få teknisk isolering på plats.

Agneta Persson, Anthesis Sverige.

– Fastighetsbolagen har fått ett förhandlingsargument gentemot kommunerna för att få mer mark att bygga på. I utbyte mot mark bidrar fastighetsägarna samhällsekonomiskt genom att förse nya fastigheter med teknisk isolering som bidrar till kommunernas energibesparing, åtgärder som minskar behovet av att bygga ut ny energiinfrastruktur, el- och fjärrvärme och som bidrar till att klimatmål som biologisk mångfald uppnås.

Den samhällsekonomiska nyttan av teknisk isolering har blivit mer hårdvaluta för många fastighetsägare.