Signaturbyggnaden Nodi i Nya Hovås är byggd helt i trä. Bild: Jonas Berg

TRÄ 2022 - Stora byggnader i trä tar ökande del av marknaden

White Arkitekter presenterade två av sina stora byggnader i trä vid konferensen Trä 2022; kontorshuset Nodi i Nya Hovås i Göteborg och Sara Kulturhus i Skellefteå som exempel på vad som på kort tid blivit både efterfrågat och möjligt.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Det var arkitekten Daniel Asp som är utvecklingsansvarig trä på White, som berättade om hur man med arkitekturens kraft kan förverkliga visioner.

– I båda projekten har vi haft visionerna gemensamma med våra beställare och vi har haft bra entreprenörer som förverkligat vad vi velat uppnå. Nodi är en pärla i trä, som representerar hållbarhet. Det var det första kontorshuset i trä i Göteborg och stod klart 2021. Sara har blivit Skellefteås nya mötesplats.

33 procent av våra projekt just nu har trästomme och vår vision är att 2030 ska all vår arkitektur vara både formstark och klimatpositiv.

Nodi beskrivs som en spektakulär träbyggnad, en mittpunkt för stadsdelen Nya Hovås nära väg 158 söder om Göteborg, ett arkitektoniskt landmärke i fem våningar, ett entréplan för butiker och stadsliv och fyra våningar kontorsyta. Våningsplanen växer i storlek för varje plan. Byggherre var Next Step Group.

Byggnaden är utformad för att skapa ett inbjudande och trivsamt inomhusklimat med lågt klimatavtryck. Det är en modern konstruktion där allt är i trä så när som på trappa och hiss och där huset fått ett karaktäristiskt utseende genom exponerad stomme och vertikala lameller. Arkitekturen framhäver särskilt husets träkänsla med djupa sittnischer i trä längs hela fasaden, synliga träbalkar i taket och träraster som innertak.

Sara Kulturhus har med sina 20 våningar satt Skellefteå på världskartan. Det har blivit något av en internationell ledstjärna för hållbar arkitektur, för vad man kan bygga i trä. Byggnaden är på 30 000 kvadratmeter och innehåller bibliotek, kulturtrappa, scen och konsthall plus hotell, restaurang och spa, allt i trä där trä är bästa material.

Med de speciella dagsljusförhållanden som råder i norr, med begränsad mängd solljus under vintern, har dagsljuset varit en avgörande del av byggnadens design. Den glasade fasaden ger ett generöst ljusinsläpp i de publika rummen. Interiören med vertikala och horisontella träytor reflekterar både direkt solljus och indirekt ljus djupt inne i byggnaden.

Sara Kulturhus har med sina 20 våningar i trä satt Skellefteå på världskartan. Bild: Sven Burman

Otänkbart för bara fem år sedan

Lars Atterfors från Träbyggnadskansliet, som vid konferensen talade om utmaningar och det gröna skiftet i träindustrin, sa om exempelvis Sara Kulturhus:

– 20 våningar hög, den här typen av byggnader kunde vi inte tänka oss för bara fem år sedan. Nu finns de där, de är på plats.

Och han beskrev träbyggnadsbranschens nuläge och framtid:

– Från 1994 till 2022 har bostadsbyggande i trä över två våningar gått från noll till 20 procent av marknaden. Det skulle varit en bra utveckling i vilken bransch som helst. Det finns nu en kunskapsbas i Sverige, en kunskapsindustri med bred akademisk närvaro och det drivs många projekt. Alla har tyckt att det moderna industriella träbyggandet har varit rätt. Vi har ett antal större producenter som lett utvecklingen och nu ser vi nya systemleverantörer som kommer i hela byggmarknaden.

Om förtätning i större städer sa han att trä lämpar sig väl för påbyggnader i befintlig bebyggelse.

– Det är klyftigt att förtäta genom påbyggnader. Alla byggnader som är uppförda tidigare klarar påbyggnad i trä som är lätt, starkt och kostnadseffektivt.

– Kommersiella lokaler ökar också starkt, där blir trä en del av varumärkesbyggandet, fler och fler vill förknippas med träbyggnader. Och träbaserade vindkrafttorn kommer. Den första prototypen står redan och snurrar utanför Göteborg och det första tornet i fullskala ska snart byggas.

NODI

Värde(Milj.): 100 Mkr