Bostadsrättsföreningen Träkronan i trä lever upp till namnet med nya fantastiska lägenheter som går i samklang med den intilliggande skogen. Bild: FO Arkitektkontor AB

Träkronan byggs på kullen bland trädkronor

Av Marie Louise Aaröe

Ett bekymmerslöst boende skapas i trä uppfört på en kulle i anslutning till Renströmska parken i centrala Göteborg. Det är i Östra Kålltorp som brf Träkronan byggs. Ett flerbostadshus i ett spännande område att leva i och en genuin kvartersmiljö med närhet till det mesta. Lägenheterna har öppna och luftiga planlösningar, stora balkonger samt en gemensam gård för umgänge.

–Det började med en marknadsanvisning för tio år sedan och 2018 började fastighetskontoret att dra i projektet och planera för området på allvar, berättar Henric Wahlström, projektchef, F O Peterson & Söner Byggnads AB. Vi började då med att planerna och projektera. Anledningen att valet föll på att bygga i trä handlade om att vår vd Jonas Steen tyckte; i detta projekt ska vi göra trähus.

Perfekt plats för trä

Hela stommen och de bärande ytterväggarna är uppbyggda av KL-trä, korslimmat trä. Valet av leverantör blev Martinsson som också varit med i projekt från början. Runt årsskiftet 2021 och 2022 kommer de första KL-elementen, som troligen kommer att bli allt vanligare i framtiden. Betongen i detta hus finns i grundläggningen och i entréplan.

–Att bygga ett trähus just här passar väl in i området samtidigt som det känns viktigt att profilera området med ett trähus med tanke på skogen som ligger så inpå. Förutom att området ligger nära centrala Göteborg ligger det också i närheten av friluftsområdet Delsjön, Delsjöns golfbana samt andra friluftsaktiviteter, berättar Henric Wahlström.

I området är det fem byggherrar som ska bygga bostäder i blandad ägandeform. Målsättningen är att det ska bli både hyresrätter och bostadsrätter.

Egen regi

–Vi arbetar i egen regi i hela projektet från arkitekter till platsledning., berättar Anton Svensson, projektledare på F O Peterson. Därutöver köper vi in leverantörer och underleverantörer. Under grundläggningen har det skett en hel del sprängning, då huset står på berg. Under augusti har det varit full fart på grundarbetena och läggningen av bottenplattan.

KL-trä består av korslimmat trä. Efter montage av KL-elementen sker isolering och övriga fasadarbeten på plats och därefter förses de med träpaneler på fasaderna. Ljud och brand har varit viktiga funktioner för att uppfylla all säkerhet.

–Vi installerar en vägg mellan vardagsrum och kök med KL-trä och samtliga övriga väggar med gips. Det är samma säkerhetskrav i Sverige oavsett stomme och övriga material man väljer, berättar Anton Svensson.

Ett hus som upplevs som tre

Byggnaden består av tre förskjutna huskroppar som sitter ihop. Genom förskjutningen blir känslan av tre hus. Det finns tre trappuppgångar med tillhörande hissar. Huset är på mellan sju och åtta våningar. Sammanlagt handlar det om 59 lägenheter samt en övernattningslägenhet och en gemensamhetslokal. Lägenheterna är fördelade på två till fyra rum och är på mellan 55 och 96 kvadratmeter. Några av lägenheterna är etagelägenheter. Merparten av lägenheterna har balkonger eller uteplats, ett flertal har dubbla balkonger och utsikten är tilltalande från de flesta lägenheter. En gemensam gård finns också som vetter mot kullen och den prunkande vegetationen med höga träd. Och det är här man ska känna lugnet. Sittgrupper planeras på gården där man ska kunna anordna gemensamma tillställningar.

Fakta i korthet:

Brf Träkronan, Östra Kålltorp