Fr v Gunnar Oesterreich, samtalsledare, Ola Palmgren, Hyresgästföreningen, Dina Oetterli, Jagvillhabostad.nu, Jonathan Sjölander, Göteborgs Förenade Studentkårer och Pierre Strömbäck, Riksbyggen. Bild: Riksbyggen

Trots stor samsyn om problemen råder bostadsbrist för unga vuxna

Politiken och marknaden i förening kan möjligen underlätta för unga vuxna att komma in på bostadsmarknaden. Det är en slutsats från diskussionerna vid Riksbyggens seminarium under Frihamnsdagarna i Göteborg. Debatten visade på stor samsyn, men ändå är problemen långt ifrån att lösas.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

–Det byggs jättemycket men det byggs inte för oss unga. Det är ett skämt att det är byggbolagen som ska hitta lösningarna. Varför kommer inte alla konstruktiva idéer från bostadsministern Märta Stenevi. Det sa Dina Oetterli, ordförande i organisationen Jagvillhabostad.nu. Detta som en kommentar till att bland annat det arrangerande företaget Riksbyggen formulerat en rad förslag för lösningar på bostadskrisen.

Märta Stenevis statssekreterare Elin Olsson (MP) deltog i seminariet och hävdade att regeringen gör vad den kan för att råda bot på bostadsbristen, inte minst för unga.

–Vi ser ett skifte att vi går från volymmål till att prata om vem vi bygger för. Det ligger ett stort ansvar på marknaden att lösa problem, att inte bara plocka russinen ur kakan. Det är heller inte så lätt att bara vända utvecklingen, det finns behov av utredningar också, sa hon.

Vid Frihamnsdagarna hölls minst två seminarier på just temat unga vuxna och boendet. Precis efter varandra genomförde föreningen Jagvillhabostad.nu ett seminarium på temat Unga vuxnas boende i Göteborg och Riksbyggen ett seminarium om sina lösningar på bostadsproblematiken.

Riksbyggen har i en rapport visat att det i 67 av Sveriges 290 kommuner råder en allvarlig ungdomsbostadsbrist. Bara i Stockholm kan exempelvis endast elva procent av ensamboende 20 – 30-åringar köpa en enrumslägenhet i den egna kommunen och i Göteborg talas det om samma nivå.

Detta var något av en utgångspunkt för diskussioner vid Frihamnsdagarna på Bananpiren i Göteborgs Frihamn, ett forum med ambitionen att bli en årlig ”arena för fria samtal”. Arrangör är Village Impact Fund, som beskriver sig som en samhällsnyttig ekonomisk förening som är partipolitiskt och religiöst obunden.

Skjuter problemen framför sig

–Vi har en stor bostadsbrist inte minst för unga människor och vår vision är att alla ska kunna ha ett tryggt boende. Men det som byggs i dag är inte riktat till unga människor och köerna är långa även till hyresboende, sa Dina Oetterli som medverkade i båda seminarierna. Hon påpekade att kommunerna har ett bostadsförsörjningsansvar, men att man både på kommun- och riksnivå skjuter problemen framför sig.

Ola Palmgren, som är ledamot av förbundsstyrelsen i Hyresgästföreningen, menade att det saknats en statlig bostadspolitik i 30 år och att den brist som råder idag har byggts upp under lång tid. Men också att en stor del av hyresbostadsbeståndet försvunnit genom ombildningar till bostadsrätter.

–27 procent av alla unga vuxna i Göteborg bor kvar ”hemma” och många tvekar att bilda familj. Och vad gör det med framtidstron? Andelen unga som har ett tryggt boende har minskat från 60 till 40 procent på 16 år.

Jonathan Sjölander, andre vice ordförande i Göteborgs Förenade Studentkårer, påpekade att bristen på bostäder skapar en enorm osäkerhet bland studenter och han pekade på problemet att många tvingas tacka nej till erbjudna utbildningsplatser, just på grund av bostadsbristen.

Byggare vill förstås bygga

På frågan om lösningar och visioner svarade Ola Palmgren från Hyresgästföreningen att enda sättet att lösa bristen är att bygga mer, men att det byggs bostäder som unga har råd med. ”På kort sikt behöver bostadsbidragen höjas för kortare boende och bostadsköerna behöver ses över”. Och Jonathan Sjölander pekade på att regler måste förändras både lokalt och nationellt.

–Byggare vill bygga, men det tar för lång tid i den kommunala handläggningen.

Mårten Lilja, vice vd i Riksbyggen, puffade för byggstarten för företagets blandade boende i Göteborg, som ska skapa nya möjligheter, inte minst för unga bostadssökande.

Och Dina Oetterli påminde om att unga vuxna ofta är hänvisade till en osäker andrahandsmarknad som skapar en otrolig hopplöshet och att staten och kommunerna skyller på varandra.

–Staten har abdikerat. Byggare ska inte behöva ”ha god vilja”. Förutsättningarna för rätt byggande måste finnas.

Behöver inkluderas i diskussionen

–Trygga boenden kräver att man äger eller har besittningsrätt. Men det som byggs är för dyrt, sa hon och hänvisade till Riksbyggens idé om statliga Ungbolån med låg ränta enligt CSN-modell och till större statligt ansvarstagande genom ökade investeringsstöd och undantag från amorteringskrav.

–Ungbolån skulle behöva införas redan under den här mandatperioden. De stöd som finns på bostadsmarknaden idag riktar sig till de som redan har en bostad.

Malva Staaf, ordförande i Jagvillhabostad.nu Göteborg, påpekade att det finns byggbar mark i Göteborg och att hyrköp kan vara en lösning, också det en idé som praktiseras av Riksbyggen och som gör det möjligt för yngre personer att först hyra och ha en option på att inom viss tid få köpa bostaden.

–Inför nästa års val behöver unga vuxna inkluderas i diskussionen om bostadsbyggandet, sa hon.

Riksbyggens problemformulering konstaterar att den ägda bostaden i kooperativ form är socialt hållbar och bidrar till delaktighet, sociala sammanhang och ansvarstagande, men att nya och spännande lösningar hindras av gapet mellan kommunen, staten, banken och byggherrens möjligheter att agera tillsammans.

Enorm press på kommunen

Hampus Magnusson, moderat kommunalråd i Göteborg med ansvar för bostadsbyggande medgav att staden har en enorm press på sig och en stor bostadsbyggnadsskuld. Och att det byggs som sällan tidigare.

–Men många unga kan komma in på hyresmarknaden i billigare lägenheter när andra flyttar till nyproduktionen. Och hyrköpsmodellen är bra när man har en stabil inkomst men inte hunnit spara till en kontantinsats. Göteborg har testat flera lösningar som möjliggörare.

Magnusson ville också underlätta för byggandet av standardiserade koncepthus för att få ner kostnaderna och han såg möjligheter i villkorade markanvisningar.

Robert Boije, chefsekonom vid banken SBAB berättade att bankens kritiserade höga kalkylräntor för unga låntagare nu omprövats och sänkts med ett par procentenheter.

–Det har hänt en del på den fronten och vi tittar på andra möjligheter också.

Dina Oetterli, ordförande i Jagvillhabostad.nu, gjorde sig säkert till tolk för många när hon summerade:

–Vi presenterar nya möjliga lösningar för att komma till rätta med problemen. Nu gäller det att politikerna lyssnar. Vi har en akut kris. Politikerna kan inte fortsätta att ducka. Jag vill se modiga politiker som verkligen tar tag i bostadsfrågorna.