– Det här arbetet med Staffans kyrka har varit otroligt stimulerande och en rejäl utmaning säger Robert Edman, projektledare och civilingenjör hos Kyrkans Fastighetssamverkan (KFS). Bild: Svenska Kyrkan Gävle

Unik renovering av majestätiska Staffans kyrka i Gävle

Av Niclas Svensson

Det går utan tvekan att ge det omfattande renoveringsarbetet kring Staffans kyrka i Gävle benämningen ”unik”. Utmaningen att göra ett monumentant lyft av hela kyrkan på jättelika domkrafter genomfördes framgångsrikt under arbetets gång.

Ett spännande samtal om den omfattande renoveringen av Staffans kyrka i Gävle genomförs över digital länk med Robert Edman, projektledare och civilingenjör hos Kyrkans Fastighetssamverkan (KFS) med kontor i Stockholm.

Den 18 december var det invigning och projektet har bestått av flera olika moment med utgrävning av källare, sanering av radon och mögel och inte minst – byggnation av nya moderna, ändamålsenliga lokaler under kyrkan.

– Det här arbetet med Staffans kyrka har varit otroligt stimulerande och en rejäl utmaning, och har omfattat allt från underjordiskt, tungt ”gruvarbete” till omsorgsfull restaurering av känsliga inventarier, säger Robert Edman.

Formvirket lämnades kvar på 1930-talet

Utöver det omfattande arbetet under själva kyrkan så har också kommit på plats nya moderna tekniska installationer och kyrkorum och inventarier har också renoverats. Det märkvärdiga i historien är också att en av utgångspunkterna för det omfattande arbetet, är ett regelrätt byggfusk vid uruppförandet av kyrkan på 1930-talet.

Men vi börjar med historien kring den betydelsefulla Staffans kyrka i Gävle. Dess namn härrör dels från Staffans församling i Gävle, och namnet Staffan kommer från den munk som för ungefär 1000 år sedan blev landskapet Gästriklands apostel. Staffans kyrka har sin plats på en klippa, Steneberg vid Kaserngatan i östra delen av Gävle och den är uppförd år 1930-32, efter arkitekt Knut Nordenskjöld.

Byggfusket från 1930-talet bestod kort och gott i att dåvarande entreprenören lämnade kvar formvirket i den i betong gjutna grunden – vilket under senare decennier medfört stora problem med mögel.

– Ja det är utan tvekan frågan om byggfusk av entreprenören som för snart 90 år sedan valde att lämna kvar formvirket under kyrkan, säger Robert Edman

Bild: Svenska Kyrkan Gävle

Det unika lyftet av Staffans kyrka

Det praktiska renoveringsarbetet har pågått sedan 2019. I september 2019 stängdes Staffans kyrka för församlingsaktiviteter. Detta för att alla inventarier och inredning skulle få genomgå en noggrann och omsorgsfull restaurering. Väggar och valv har fått ny fräschör.

Den stora utmaningen eller snarare spektakulära händelsen, inträffade den 13 januari 2021, som ett led i en ny och stabil grundläggning och i tillskapandet av utrymme för nya fräscha lokaler under kyrkan.

Det nya källarplanet med närmare tre meters takhöjd med samlingslokaler och kontorsytor som skapades genom schakt och vertikal utvidgning under kyrkan. Staffans kyrkas ursprungliga grundläggning på mark tillät endast en takhöjd på dryga två meter. För att nå den nya högre takhöjden förflyttades grundläggningen via pålar ner till fast berg. Det nya verksamhetsplanet har utformats i samarbete med AIX arkitekter och med hållbarhet i fokus.

Utmaningen bestod i ett gigantiskt lyft av hela kyrkan enligt en minutiöst och sedan ett år noggrant förberett händelse - men med en i en kulturmiljö ganska unik metod. På 20 jättelika domkrafter lyftes kyrkan – och allt gick enligt planerna. Lyftet har också uppmärksammats i media och väckt intresse från andra aktörer.

– Ja det var förstås oerhört nervöst trots omfattande förberedelser och riskerna med ett sådant ”lyft” handlar förstås om att förstöra hela kyrkans konstruktion med sprickbildning och i i praktiken stora kulturvärden som stod på spel. Men allt avlöpte väl, säger Robert Edman.

Nya moderna installationer

”Nya” Staffans kyrka har också fått ett nytt värmesystem med vattenburen golvvärme, och i åtgärdsprogrammet för energieffektivisering har också ingått att isolera fönster och kyrkans valv.

– Vid sådana här renoveringar som omfattar ”allt” är det förstås viktigt med både hållbarhetstänk och även stort hänsynstagande utifrån det faktum att vi jobbar med stora antikvariska värden. Jag måste också verkligen framhålla det fantastiska samarbetet med församlingen, entreprenören och övriga inblandade, säger Robert Edman.

Staffans kyrka har nu fått moderna, funktionella och i allra högsta grad estetiskt tilltalande lokaler med en stor samlingssal med beredningskök, kontorsutrymmen m.m. Allt inramat av omsorgsfulla och vackra ljusinsläpp i nyupptagna fönsteröppningar.

Fakta kring projektet

Beställare: Gävle församling

Generalentreprenör: Projektverkstaden AB

Projektledning: KFS, Kyrkans Fastighetssamverkan Stockholm AB