En tidskapsel – vars innehåll valdes ut av Stockholms stad, Pembroke och Zengun - gjöts in för att dokumentera vår samtid. Bild: Mikael Hedlund

Unikt spadtag i Stockholm city inkluderar LEED och WELL-certifiering

Det såg ut som rivningen av Klara, en stor grop på 36 000 kvadratmeter, men med den skillnaden att det nya som växer upp kanske blir något att vara stolt över, 27 arbetsplatser, bostäder och butiker där människan sätts i centrum.

AV MIKAEL HEDLUND

Under en ceremoni på torsdagen inför ett 80- tal inbjudna gäster inledningstalade Kristin Willerström, Nordenchef på fastighetsrådgivaren Pembroke.

– Äntligen kan vi påbörja bygget av Hästen 21, som kommer att spela en viktig roll för Stockholms stadskärna och folkliv. Vi kommer att skapa ett öppet och tillgängligt kvarter där människan står i centrum.

På plats vid det första spadtaget av fastigheten med projektnamn Hästen 21, belägen i korsningen av Mäster Samuelsgatan och Regeringsgatan, var också Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård.

– Att få stå här i en grop idag för att se ett landmärke för Stockholm med bostäder, kontor och handel, växa fram är jättekul. Den här byggnaden kommer att symbolisera framtiden. Utveckling och förändring ska vi vara stolta över och Stockholm ska fortsätta att utvecklas. Investeringar som dessa i Stockholm city är ett bevis på att Stockholm fortsätter att vara Sveriges ekonomiska motor, sade finansborgarrådet.

Sista pusselbiten i Project Access är Hästen 21 som ligger i korsningen Regeringsgatan-Mäster Samuelsgatan vid NK och Mood-gallerian. Visionsbild: Pembroke

Vid ceremonin medverkade även Mick Salonen, vd för Zengun och Pembrokes fastighetsutvecklingschef, Matt Knight. En tidskapsel – vars innehåll valdes ut av Stockholms stad, Pembroke och Zengun, bland annat en dagstidning och några märken som symboliserade Stockholm, gjöts in för att dokumentera vår samtid.

När projektet är färdigt år 2026 är målet att den nya fastigheten ska bli Stockholms första byggnad med den högsta miljöcertifieringen på marknaden med LEED v4 Platinum och WELL v2 Platinum Core.

Pembrokes vision för kvarteret - som har NK som granne - innefattar PK-huset, Mästerhuset, Smålandstorget och Hästen 21. År 2015 stod Mästerhuset klart och 2017 invigdes Smålandstorget.