Specific Generic har ansvarat för en arkitektur och design som lyfter ursprunget och lägger till nytt i United Spaces nya coworkingmiljö på Torsgatan i Stockholm. Bild: United Spaces

United Spaces öppnar nytt och spår mer coworking

En nyrenoverad coworking-arena med plats för 500 medlemmar i en ikonisk byggnad i centrala Stockholm!  Efter årsskiftet öppnar United Spaces Torsgatan. En ny arbets- och mötesplats i Stockholms Gasverks och Stockholm Vattens gamla byggnad i centrala Stockholm.

Av Thomas Andersson

United Spaces nya coworking-arena mitt i Stockholm utformas som arbets- och mötesplats för företag och frilansare.

– Vi tror starkt på coworking efter corona!

Det förklarade vd Yvonne Sörensen Björud, United Spaces, vid en presentation på tisdagsförmiddagen av nya lokaler på Torsgatan i Vasastan i Stockholm.

– Vi följer noga de undersökningar som nu görs om hur folk upplever att jobba hemma och vad det är man saknar. Vi tror att efter corona kommer kontoret mer och mer att utvecklas till en mötesplats, tillade Yvonne Sörensen Björud.

De omsorgsfullt nyrenoverade och med samtida konst inredda lokalerna utformas med sikte på en kreativ arbetsmiljö och mötesplats.  Där frilansare och företag delar på gemensamma ytor som reception, lounge och en nyinredd guldfärgad cocktailbar.
Men där det också finns tillgång till privata kontor.

– Just här på Torsgatan tror vi mycket på kreativa branscher, sade Yvonne Sörensen Björud.

Jugendbyggnad
I dagsläget har 100 personer tecknat medlemskap för inflyttning när United Spaces Torsgatan den 11 januari nästa år öppnar dörrarna på Torsgatan 26.
För ett medlemskap i mellanklass utan fast arbetsplats och tillgång gemensamma ytor ligger månadshyran på 4 000 kronor plus moms. Fastigheten som nu blir coworking-arena köpte den nuvarande fastighetsägaren Castellum 2017 av Stockholms stad.  En imposant byggnad i jugend från 1906 formad av arkitekten Ferdinand Boberg. Som även ritade bland annat Kungliga Huvudpostkontoret på Vasagatan och NK-huset.

– Vi har velat lyfta det typiska som finns på plats och lägga till något passande nytt, sade Maja Bernvill, arkitekt och kreativ chef på arkitektur- och designansvariga Specific Generic.

På en atmosfärrik och fasadomgärdad innergård planeras bland annat ett utomhusgym, padelbana, restaurang och inne i det gamla garageberget Stockholms största cykelparkering.

Känslig renovering
Den omfattande och känsliga renoveringen av Stockholms Gasverks och Stockholm Vattens gamla kontors- och administrationsbyggnad har genomförts av ett Stockholms ledande byggföretaget, Zengun.  Coworking-företaget United Spaces är idag ett helägt dotterbolag till fastighetsbolaget Castellum.

– Det extra roligt att få öppna i en sådan här fastighet som också ägs av Castellum, avslutade vd Yvonne Sörensen Björud sin presentation på tisdagens pressvisning av nya United Spaces Torsgatan i Stockholm.