I Malmö har Vacse certifierat Flundran 2 som hyrs av Domstolsverket. Fastigheten färdigställdes 2008 och har efter det certifierats enligt systemet BREEAM In-Use.

Vad är BREEAM-SE?

BREEAM står för BRE Environmental Assessment Method och är ett miljöcertifieringssystem från Storbritannien. Systemet är utvecklat av the Building Research Establishment – BRE. BREEAM är ett av de äldsta miljöcertifieringssystemen. Det har funnits i omarbetade versioner sedan 1990 och är det mest spridda i Europa, av de internationella systemen.

Sweden Green Building Council har anpassat BREEAM till svenska förhållanden sedan 2013. Den nu aktuella versionen heter BREEAM-SE 2017. Anpassningen innebar dels referenser till svenska lagar och standarder, exempelvis baseras energikriterier på BBR. Dels togs ett antal svenska indikatorer fram som harmoniserar med Miljöbyggnad. Detta gäller bland annat fuktsäkerhet och farliga ämnen. De certifierade projekten går ändå att jämföra internationellt.

BREEAM-SE används främst för att certifiera nyproducerade byggnader. Det kan handla om bostadshus, kommersiella lokaler, kontor, industrier, logistikanläggningar, offentliga fastigheter och flera andra byggnadstyper.

Miljöprestanda bedöms inom ett antal områden – indikatorkategorier – främst energianvändning, materialval, vattenhushållning, ekologi, emissioner (föroreningar), inneklimat och hälsa, samt närhet till kommunikationer och tillämpning av tekniska innovationer. Även projektledning och projektets organisation bedöms. Certifieringssystemet har därmed ett holistiskt perspektiv.

Den byggherre eller annan aktör som önskar få sitt projekt certifierat måste se till att anlita en licensierad BREEAM-SE assessor. Denne fungerar som projektets revisor, men ingår inte i projekteringsgruppen. Dessutom rekommenderas att använda sig av en BREEAM AP (Advisory Professional). Denna kan bland annat göra en förstudie och stödja byggherren genom processen. Med förstudie ökar chanserna till ett högt betyg. Studien benämns Pre-Assessment och omfattar en bedömning av byggnadens möjlighet att bli certifierad och i så fall till vilken betygsnivå.

Varje projekt måste registreras i SGBC:s onlineverktyg Building Green Online – BGO. Registreringen får endast göras av en licensierad assessor. Verktyget används under hela certifieringsarbetet.

SGBC utbildar assessorer och Advisory Professionals. En lång rad svenska företag har personal godkända som assessor och/eller AP. SGBC ger också baskurser för alla som vill orientera sig om BREEAM.

Under certifieringsarbetet beräknas för varje område (indikatorkategori) hur stor del av den totala poängen för området byggnaden har uppnått. Detta förs sedan samman till en totalpoäng och betygsnivå. Betygsnivåerna är Outstanding, Excellent, Very good, Good, Pass och Unclassified. Tack vare betygsnivåerna kan byggnadens prestanda jämföras med andra BREEAM-SE-bedömda byggnader av samma typ, samt med hållbarhetsprestandan för ett byggnadsbestånd.

Uppdatering av BREEAM-SE

En ny svensk version – BREEAM-SE 2022 – har varit ute på remiss. Versionen kan förhoppningsvis publiceras i slutet av året. Ett fokus vid omarbetningen är att linjera med EU:s taxonomi. Klimatkraven och därmed kraven på energianvändning skärps. Detta görs framförallt genom kriterier för LCA och för reduktion av klimatpåverkan. När det gäller bland annat inneklimatet görs ytterligare anpassningar till svenska regelverk och praxis. Kraven på dagsljus föreslås delvis förenklas.

– SGBC verkar för att BREEAM-SE ska kunna användas även vid större ombyggnationer. Dialog mellan BRE och SGBC avgör för vilka ombyggnader som certifieringen kan användas. Sådana möjligheter ingår idag inte i den ordinarie manualen, utan hanteras som en så kallad Bespoke som är en skräddarsydd manual, berättar Sabina Jonestrand, chef för BREEAM-SE, BREEAM In-Use och CEEQUAL.

Sabina Jonestrand är chef för BREEAM-SE, BREEAM In-Use och CEEQUAL.

BREEAM In-Use

BREEAM-SE används för nya byggnader. Ett system för befintliga byggnader – BREEAM In-Use – lanserades 2009 av BRE i Storbritannien. Med BREEAM In-Use går det att certifiera befintliga byggnader i Sverige och hela världen. En oberoende och pålitlig bedömning innebär en värdering av byggnaden som sedan kan jämföras på en internationell marknad. Det finns ingen svenskanpassad version av systemet, utan i Sverige används den internationella manualen.

Den finns i en version för bostäder och en för kommersiella fastigheter. Den senare gäller för alla övriga byggnadstyper förutom bostäder.

Certifieringsprocessen har två delar:

• Asset Performance. Prestandajämförelse av byggnaden som identifierar områden där byggnaden presterar högt, såväl som områden där det finns potential för förbättring.

• Management Performance. Prestandajämförelse av byggnadens drift- och förvaltningsprocesser, som både identifierar områden där organisationen presterar högt, såväl som områden med potential för förbättringar.

En certifiering kan omfatta båda delarna eller en av dem. Områden som bedöms och poängsätts är bland andra energianvändning, inomhusmiljö, vattenförbrukning, resurser och resiliens. Det går att få extra poäng genom att tillämpa innovationer. Betygsnivåerna benämns på samma sätt som för BREEAM-SE.

Observera att för den byggnad som certifieras enligt BREEAM-SE finns för närvarande inget krav på uppföljning. (Däremot för vissa indikatorer måste mätning av energi med mera göras i förvaltningsskedet.) För att hålla en BREEAM-certifiering aktuell går det att använda BREEAM In-Use.

Manual och övrigt material är på engelska och assessorerna är utbildade av BRE. Önskemål finns om en svensk version, men är inget som planeras inom överskådlig tid. SGBC ger dock introduktionskurser på svenska.

Vacse certifierade Flundran 2 som hyrs av Domstolsverket. Här huserar Hovrätten, Hyresnämnden och Regeringskansliet, vilket ställer höga krav på säkerheten. Fastigheten färdigställdes 2008 och har efter det certifierats enligt systemet BREEAM In-Use.

Artikeln ingår i första numret av Grönt Samhällsbyggande, läs gärna numret via länken nedan,