Lars G Josefssons företag Watts 2 You satsar på småskaliga lösningar med solenergi.

Vattenfalls tidigare vd går i spetsen för solenergi

Solenergin lämpar sig särskilt väl för småskaliga lösningar. Det anser Lars G Josefsson som startade företaget Watts 2 You, som nu satsar stort på modulära lösningar för elförsörjning av bland annat arbetsbodar.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

– Solenergi är det energislag som växer snabbast i världen just nu, säger Lars G Josefsson, tidigare vd för Vattenfall under tio år och nu engagerad i sitt eget utvecklingsbolag.

Konceptet bygger på en produkt som integrerar solpaneler, batteri, strömomvandlare och elektronik i en enhet, där en smart algoritm sköter samspelet mellan egen produktion av solenergi och nätenergi med lagring av energi och konsumtion allt efter tillgång och efterfrågan. Tanken är att man ska kunna producera sin egen solel dagtid för att sedan ta ut den när den behövs som bäst, exempelvis nattetid.

Lars G Josefsson stod för idén till konceptet, grundade företaget Watts 2 You år 2018 och stod för startfinansieringen. Han är majoritetsägare och verkar från sin position som bolagets styrelseordförande.

Bland de tillämpningar som hittills genomförts märks ett samarbete med SBB, Samhällsbyggnadsbolaget, och installationen av konceptet på hyreshus i Spånga i västra Stockholm. Installationen ger SBB möjligheten att kontrollera och styra elförsörjningen i sina fastigheter och jämna ut obalanser i energiförsörjningen med hjälp av batterilagringen. Man producerar och lagrar energi när den är som billigast och förbrukar den när behovet är som störst. Det hela är ägnat att skapa stor kundnytta och att hjälpa bolaget att bli klimatpositivt till år 2030.

Ett småskaligt projekt med innovationen från Watts 2 You har också genomförts i sommarstugeområden i Falkenberg, där Lars G Josefsson för övrigt själv är sommarboende.

Båda dessa applikationer har varit lyckosamma, men det han tror allra mest på just nu är att förse arbetsbodar med lösningen från Watts 2 You.

– Arbetsbodar ser i princip likadana ut över allt och jag tror att vårt modultänk därför passar särskilt bra där. Det gör det lätt att skala upp verksamheten. Vi levererar färdiga moduler som enkelt går att lyfta och montera på byggbodens tak och kopplas in på befintligt nät. Överskott av producerad energi kan säljas tillbaka ut på nätet. Modulerna kan lyftas på plats med en vanlig lyftkran. Och det går att flytta dem mellan olika byggarbetsplatser.

Solpanelsmodulerna lyfts på plats på arbetsbodarna efter behov. Bild: Ikano Bostad

Grönare byggetablering

Så sent som i vår lanserades tillsammans med Ikano Bostad en lösning med stapelbara solcellsmoduler som optimerats för just byggbodar. Det var moduler med elva paneler vardera med kapacitet att producera cirka 4000 kWh el per år. Att kunna flytta och återanvända solceller på byggarbetsplatser beskrevs som något unikt och långsiktigt.

– Självfallet kan konceptet användas som alternativ till dieselgeneratorer också för andra typer av bodar, tillfälliga modulbyggnader för kontor, förskolor och katastrofboenden, säger Lars G Josefsson.

Watts 2 You ser möjligheten att med den här metoden göra även byggetableringsprocessen grönare och mer energieffektiv. Den industriella lösningen beskrivs som både enkel att transportera, driftsätta och förvara. En modul väger omkring 700 kilo och lyfts på plats med hjälp av kran, som i många fall redan finns på byggarbetsplatsen.

I början av året installerades tre enheter på Ikano Bostads byggbodar i Elinedal i Malmö. Tillsammans har de en kapacitet att producera 12 000 kWh per år.

– Vi befinner oss i ett tidigt skede, vi har levererat en hel del och vi har pågående aktiva kunddiskussioner. Än så länge är vi i princip ett tiomiljonersföretag, men jag ser en stark tillväxt och mot det här årets slut bör vi ha kunnat fördubbla den siffran.

Den svenska marknaden och närliggande länder, framför allt Norge och Tyskland, ligger närmast till hands, men företaget tror på en världsmarknad. Särskilt i länder närmare ekvatorn där solen är en pålitligare energikälla än på våra breddgrader.

– Marknaden för solenergi är förstås mycket konkurrensutsatt. Det är en ”installationsmarknad”. Den befinner sig i sin barndom och konkurrensen handlar mycket om kostnaderna för installationer. Då är det intressant med nischade applikationer där det finns särskilda krav, till exempel på byggmarknaden.

”Yrvaken energipolitik”

Lars G Josefsson är född och uppvuxen i Ulricehamn. Han är civilingenjör i teknisk fysik från Chalmers i Göteborg och disputerad. Han har genom åren haft olika chefsposter inom Ericsson och har varit vd för Celsius AB. Och han är kanske mest känd från sin tid som vd för Vattenfall under perioden 2000 till 2010. Han har både varit kritiserad för Vattenfalls engagemang i tysk kolkraft, som dock kombinerades med ambitioner att utveckla teknik för avskiljning och lagring av koldioxid, och han har varit anlitad som klimatrådgivare åt Tysklands dåvarande förbundskansler Angela Merkel. Efter att han lämnade Vattenfall har han haft en rad styrelseuppdrag och så har han alltså utvecklat och konkretiserat sina tankar om utnyttjandet av solenergi.

Lars G Josefsson vill inte sätta det ena energislaget framför det andra och han vill inte betygsätta den svenska energipolitiken, men anser att den fortfarande är ”sökande och litet yrvaken”.

– Jag har hela tiden varit engagerad i energi- och klimatfrågor och jag är besjälad av viljan att hjälpa till, att på något sätt bidra, säger han.