Zeppelins blivande vinkelbyggnad syns i mitten av bilden, närmast bortom R40 och till höger om uppfarten till flygplatsen. Bild: Semrén & Månsson/Soul

Zeppelin bygger huvudkontor i Airport City Göteborg enligt BREEAM in Use

Zeppelin Sverige AB bygger sin nya svenska huvudanläggning vid Landvetter flygplats utanför Göteborg. Här blir det huvudkontor, lager och verkstäder för anläggningsmaskiner. Bygget ska certifieras enligt BREEAM in Use.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Zeppelin Sverige, som är exklusiv återförsäljare för Caterpillars anläggningsmaskiner, får nytt huvudkontor för 150 medarbetare vid Logistics Park 1, som är en del av flygplatsstaden Airport City Göteborg.

Utöver huvudkontor blir det verkstäder, där nya anläggningsmaskiner prepareras före leverans till kund, men också service- och reparationsverkstad, tvätthallar samt höglager. Anläggningen kommer också att ge plats för uthyrningsverksamheten i Zeppelin Rental och lokaler för Zeppelin Power, som arbetar med bland annat motorer och aggregat för skeppsindustrin.

Det blir också en testanläggning utomhus där kunder kan testa företagets produkter.

Ett speciellt ställe att bygga på

Med bygget samlar Zeppelin sina verksamheter i Göteborgsområdet på ett ställe. Tomten, som ligger närmast R 40 till höger om uppfarten från R40 mot flygplatsen, är på 31 000 kvadratmeter och där uppförs 9 000 kvadratmeter lokalytor.

– Det här är den första anläggningen i Sverige som vi bygger i egen regi, säger Anna McLaren, som är Zeppelin Sveriges fastighetschef. Projektet är förberett för ökad elektrifiering, inte minst av våra produkter, och laddmöjligheter, men också för ökande krav på exempelvis vattenhantering och rening. Företagets verksamhet ska enligt planen bli CO2-neutral till 2030.

– Det finns många utmaningar i det här projektet, säger Anna McLaren. Det är en komplex anläggning, ett väldigt speciellt ställe att bygga på och många hänsyn att ta.

Hon nämner bland annat att man har att följa föreskrifter från såväl Luftfartsverket som Transportstyrelsen, inte bara när det gäller själva byggandet utan också hur anläggningen utformas och drivs i framtiden.

– Det handlar till exempel om hur byggkranar hanteras och hur sprängningar får utföras i närheten av inflygningen till flygplatsen, men också om hur belysning och skyltar får placeras. Vi förbereder för solceller på taken, men får i dagsläget inte installeras sådana. Det handlar vidare om att vi inte får plantera växtlighet med bär som kan locka fåglar till området.

Tas i bruk våren 2024

Byggnaden får en bottenplatta och stomme i betong för verkstäderna och stomme av stål i kontorsdelen. Anläggningen har högt ställda hållbarhetskrav och planeras bli miljöcertifierad enligt BREEAM In Use med betygsnivån Excellent. Det betyder att certifieringen genomförs först när anläggningen tagits i bruk, vilket beräknas till våren 2024.

– Men certifieringsprocessen har i princip redan startat, säger Anna Abrahamsson, som är Zeppelins projektledare för bygget.

– När det gäller tvätthallen så utrustar vi den med både återvinningssystem för tvättvatten samt regnvattenmagasin som både reducerar belastningen på dagvattensystemet och möjliggör att samlat regnvatten kan användas för spolning.

Zeppelins nybygge bidrar till en regionförstoring då den kan serva ett större upptagningsområde med sin multifunktionella serviceanläggning. Zeppelin har sammanlagt 14 anläggningar i Sverige, varav fyra i egen ägo; Landvetter, Umeå, Kiruna och Eslöv. Målet på sikt är att precis som i Tyskland äga majoriteten av sina anläggningar.

Zeppelin omsatte 2022 2,5 miljarder kronor och har en marknadsandel om cirka 15 procent.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av logistikfastighet vid Göteborg Landvetter Flygplats