Nordiska Projekt - Biokompositgranulat – produktion startad i Hylte bruk

Nordiska Projekt - Biokompositgranulat – produktion startad i Hylte bruk

Av Kjell-Arne Larsson

Efter flera års tester i en pilotanläggning har nu Stora Enso inlett tillverkning av biokompositer i produktionsskala. Årligen kan upp till 15000 ton produceras och därmed är anläggningen den största i Europa i sitt slag. Biokompositerna kan ersätta plaster i många produkter och på så vis minska koldioxidavtrycket samt begränsa spridningen av plaster i miljön.

När det handlar om den nödvändiga omställningen i samhället till att använda fossilfria råvaror, pekar Stora Enso ofta på att allt som idag tillverkas med råolja som ursprung, i morgon kan tillverkas av träråvara. Företaget är en god bit på väg med sina bidrag till denna utveckling. Det märks bland annat i den stora satsningen vid Hylte bruk.

Stora Enso har nu lanserat ett sortiment av biokompositer som lämnar sitt bidrag till det teknikskifte som är nödvändigt för att klara miljöproblemen. Både utveckling, pilotförsök och produktion sker på Hylte bruk.

Förnybara material

– Det är fantastiskt att vi fått igång denna tillverkning som lever upp till uttrycket ”The Renewable Materials Company”, säger Roger Bergström som är portfolio director för biokompositer.

Idén bakom biokompositer av detta slag är att träråvara får ersätta en del av plasten i produkter som tillverkas framförallt genom formsprutning och extrudering. Plaster som ersätts är bland andra polyeten, polypropen, PVC och ABS. Istället för att använda ett plastgranulat i formsprutningen eller extrudering används granulat som består av både plast och träfibrer. Det är sådana biokompositgranulat som nu tillverkas i Hylte bruk.

Hylte bruk var tidigare ett stort tidningspappersbruk med pappersmassa från TMP- och DIP-processen som råvara. Två av fyra pappersmaskiner lades ner 2012–13 och sedan dess har bruket haft stor överkapacitet på TMP. Nu kommer en mindre del av denna att användas i biokompositproduktionen. Årligen ska cirka 5000 ton TMP – som helt baseras på granved – användas för att producera 15000 ton biokomposit.

Den nya anläggningen har kopplats till TMP-fabriken. Pappersmassan därifrån torkas och blåses till kompositanläggningens compounder. I denna mixas TMP och plastråvara, och pressas till granulat – biokompositgranulat. Plastråvaran är antingen jungfrulig eller återvunnen.

Sex produktfamiljer

I det produktsortiment med sex olika produktfamiljer av granulat som Stora Enso nu har lanserat ingår mellan 30 och 60 procent träfibrer. Andelen kan komma att bli högre i framtida produkter. Förutom trä och plast ingår 2 procent kopplingsagent. Det färdiga biokompositgranulatet kan användas i kundernas processer – formsprutning extrudering – på samma sätt som helt plastbaserade granulat. Biokompositgranulatet kan vara färgat eller ofärgat. Vissa produktvarianter ger en yta med synliga träfibrer och på andra är de inte synliga.

Exempel på slutprodukter:

• Hushållsartiklar, skärbrädor, skaft etc.
  • Pallar
  • Lådor, fisklådor, förpackningar
  • Behållare av många slag, krukor etc.
  • Lock
  • Shoppingkorgar
  • Möbeldelar
  • Byggmaterial
  • Klädhängare
  • Komponenter i bilar etc.
  • Glasfiberförstärkta bärande strukturer
  • Det är lägligt att Hylte bruk nu kan ta tillvara en del av överkapaciteten på TMP. Denna baseras som nämnts på granved och således ingår granfibrer i biokompositgranulatet. Det är däremot möjligt att andra träslag kan bli aktuella i framtiden.

För de olika produktfamiljerna av biokompositgranulat har man räknat ut deras koldioxidavtryck. DuraSense Eco100 – som baseras på träfiber och BioPE – minskar avtrycket med 58 procent, jämfört med plast. För DuraSense Recycled – som baseras på träfiber och återvunnen PP – är motsvarande siffra 52 procent.

– Vid beräkningen av koldioxidavtrycket har vi även tagit hänsyn till transporterna fram till kund, berättar Roger Bergström. I beräkningen ingår också hänsyn till Hylte bruks energianvändning. Energibalansen för hela bruket ses över och förbättras återkommande.

Kunder för biokompositerna har redan hört av sig och börjat utveckla kommersiella produkter, där flera av dem visades upp på invigningen. Utbudet med sex produktfamiljer växer medan efterfrågan ökar.

– Kundernas behov blir bestämmande för vilka produkter vi lägger fokus på, fortsätter Roger Bergström.

Med den produktionsutrustning som nu är igång kan Hylte bruk klara en årlig produktion på 15000 ton. Detta motsvarar ett värde på cirka 250 miljoner kronor.

– På sikt kan produktionen bli omfattande och en betydande verksamhet för både Hylte bruk och Stora Enso, avslutar Roger Bergström.

Stora Enso har lanserat ett antal produktfamiljer av biokomposit:

DuraSense™ Plus med 30–55 procent trä och fossil eller biobaserad polymer. Ersätter PS, ABS, PPGF, PP, HDPE, PAGF, PA6, PA66, HIPS, PLA.

DuraSense™ Visual med 30–60 procent trä och fossil eller biobaserad polymer.

Ersätter PS, PP, HDPE, PPGF, PA6, PA66, HIPS.

DuraSense™ Food med 30-50 procent trä och fossil eller biobaserad polymer.

Ersätter PP, HDPE, PS, HIPS, PA6, PLA.

DuraSense™ Flex med 30–40 procent trä och fossil eller biobaserad polymer.

Ersätter PPC, PP, PE, PVC, Soft materials.

DuraSense™ Eco 100 med 30–50 procent trä och biobaserad polymer.

Ersätter PP, PE, PS, HIPS, PLA.

DuraSense™ Recycled med 30–50 procent trä och återvunnen fossilbaserad polymer.

Ersätter PS, ABS, PPGF, PP, HDPE.

Kommentarer från det offentliga

– Nu ser vi resultatet av ytterligare innovationsarbete hos Stora Enso, sa näringsminister Mikael Damberg. Mot bakgrund av vårt mål om ett fossilfritt samhälle och diskussionerna om plasten i miljön, är denna nya anläggning otroligt bra tajmad. Stora Ensos biokomposittillverkning visar att skogen är oerhört viktig för vårt land. Den skapar jobb och bidrar till det teknikskifte som krävs.

– Det är en stor dag för Stora Enso, för Hylte och för Sverige, fortsatte Mikael Damberg. Jag tror verkligen att innovationen skapar jobb och framtidstro. Och just skogen har aldrig varit viktigare för Sverige än idag. Vi har stora möjligheter att genomföra den gröna omvandlingen, så vårt land kan bli det första fossilfria välfärdslandet globalt.

– Hyltebruk är en av de främsta industriorterna i Halland, påpekade Lena Sommestad, landshövding i Hallands län. Det är fantastiskt att se resultatet av detta innovationsprojekt och att Hyltebruk på detta sätt stärker sin ställning som ett centrum för innovation.

Bildtext

Biokomposit.jpg

Biokomposit kombinerar träråvara och plastpolymer.

Stordåhd Kommunikations verksamhet innefattar tidskriftsutgivning inom området bygg- och fastighet, infrastruktur, energi och industri.