Special från Stordåhd Kommunikation - Grönt Samhällsbyggande.

Ny tidning! - Grönt Samhällsbyggande - Miljöcertifieringar och Bedömningssystem

Klimatneutralt samhällsbyggande är målet

Den byggda miljön i Sverige och globalt svarar för en betydande del av klimatproblematiken, men är märkligt nog mindre omdebatterad än exempelvis bil- och flygtrafiken. Nu, 2021 och framåt, måste klimat- och hållbarhetsfrågorna placeras i händelsernas mitt.

Alla kommuner i Sverige ska uppnå klimatneutralitet i sin verksamhet senast år 2045. Som ett led i detta ska alla byggprojekt klimatdeklareras från 1 januari 2022. Det pågår ett ständigt förbättringsarbete avseende klimat- och miljöpåverkan. I detta sammanhang är miljöcertifiering ett nyckelbegrepp. Och floran av dessa certifieringar blir allt fler, och dessutom sker kontinuerliga förbättringar. I vilken utsträckning används de och är de lätta att förstå och smidiga att tillämpa?

Alla byggprojekt måste framöver ingå i en kontinuerlig process, där varje enskilt projekt bygger vidare på det föregående. Varje enskilt projekt prövas och utvärderas utifrån samhällets mål om klimatneutralitet samt hållbarhetens tre fundament; ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Varje projekt ska bidra till att successivt minska klimatpåverkan; det vill säga skapa lite bättre livsmiljöer och bli lite snålare med jordens resurser.

När Rachel Carson i början av 1960-talet skrev sin uppmärksammade bok ”Tyst vår” om miljöproblematiken växte det långsamt fram en slags väckelserörelse som tilltog i styrka. Men först ett stycke in på 2000-talet har klimat- och miljöfrågorna hamnat på alla politiska beslutsfattares bord. Med Parisavtalet 2015 konstaterades att alla länder och alla politiska beslut på alla nivåer måste leda till att vi gemensamt och radikalt reducerar koldioxidutsläppen de kommande decennierna.

Hur vi använder naturresurser, byggmaterial, byggmetoder och energisystem är en central del av det hållbara samhällsbygget. Och miljöcertifieringar är ett av flera verktyg som kan användas.

Vi försöker i denna publikation kartlägga, tydliggöra och presentera de certifieringssystem och bedömningssystem som används i Sverige i dag och framöver. Vår förhoppning är att du som läsare ska få en del råd, tips och vägledning.

God läsning,

Jan Åström, Kjell Arne Larsson, Niclas Svensson

För att läsa aktuellt nummer, klicka på länk nedan;