Nya numret av Bygga Brf nr 2 2019 ute nu!

Nya numret av Bygga Brf nr 2 2019 ute nu!

Generation Z - Hyresrätt, bostadsrätt eller villa?

Boinstitutet lät Ungdomsbarometern fråga hur 3 000 unga mellan 15-24 år, den så kallade Generation Z vill bo i framtiden och varför.På frågan om hur unga vill bo när de etablerat sig på arbetsmarknaden svarar de flesta villa (40 %) följt av bostadsrätt (31%), hyresrätten kommer på tredje plats (17%). Nästan ingen vill bo i andra hand (1%) eller dela lägenhet med en kompis (1%). På frågan om vilket boende som är mest realistiskt svarar flest hyresrätt (29%) följt av bostadsrätt (27%) och villa (19%). Bara 5 % tror att de kommer bo i andra hand, och 2 % i kollektivboende. Samtidigt uppger fler än hälften av alla unga att det känns omöjligt att få ett förstahandskontrakt. Bostadsrätten- en investering, att bo i bostadsrätt har blivit mer populärt sedan 2000. Idag vill var tredje ung bo i bostadsrätt. Som förklaring till varför är ett vanligt svar i undersökningen att det är en bra investering, att det är billigare och ett sparande eftersom ”man betalar till sig själv” men också uppfattningen att bostadsrätten ger trygghet och frihet, med större möjlighet att inreda och bestämma själv. Många vill också bo centralt i stan, där utbudet av bostadsrätter anses vara större. Ett ytterligare skäl är att man saknar tillräckligt antal köpoäng för att få en hyresrätt.Att bostadsrätten blivit allt mer populär och ses som en investering hänger sannolikt samman med att priserna gått stadigt uppåt och räntorna varit låga. Om prisutvecklingen stannar av är det troligt att också synen på bostadsrätten som en god investering förändras.

Var sjätte ung vill bo i hyresrätt, som upplevs vara enklare och smidigare eftersom den går fortare att flytta till/från och byta i jämförelse med ett ägt boende. Många uppger att de vill bo i centralt/i stan, där bostadsrätterna anses dyra, och att en liten hyresrätt passar deras ekonomi och hushållsstorlek bättre. Hyresrätten är samtidigt den boendeform som flest unga bedömer som mest realistisk. Det vanligaste förklaringen är att de inte har råd med insats eller möjlighet att ta lån för att köpa en bostad.Att en hyresrätt som anses mest realistiskt samtidigt upplevs omöjlig att få, visar hur tuffa villkoren är för unga som inte har föräldrar som kan hjälpa till med bostadslån.I Sverige flyttar de flesta hemifrån innan 20 års ålder, oftast från en villa (57%) och till en studentlägenhet (31%), hyresrätt i första hand (28%) eller bostadsrätt (18%). Fler än var tionde bor i andra hand (12 %) medan 6 % delar lägenhet. Medianpriset för vad unga betalar för sitt boende är 2 767 kr. Medianpriset, eller smärtgränsen för vad de kan tänka sig att betala som mest är 5 000 kr.

I aktuellt nummer av Bygga Brf finns bland annat detta att läsa mer om;

Tipsen för att odla grönt i stadsmiljö. Vår och sommar – de efterlängtade årstiderna då svenskarnas gröna fingrar vaknar till liv, efter en instängd vinter i handskar och vantar. Att odla eget är populärare än någonsin, och intresset har letat sig ända in i betongen. Odla i storstad är inte bara möjligt, det är ett växande fenomen.

Bostadsrättsföreningens lekplats – en fara för barnen!

GiftfrittByggande – Riksbyggen leder ligan inom miljöbyggnad. Riksbyggen använder Miljöbyggnad för attcertifiera sina byggnader. Fram till idag har man 165 preliminärt eller slutligt certifierade objekt. Efter sex år med Miljöbyggnad leder därmed Riksbyggen ”ligan” hos Sweden Green Building Council.

Viktigt med fortsatt stöd för solceller. Regeringen har i vårändringsbudgeten gett fortsatt stöd för solceller. Riksbyggen, som tagit beslut om att införa solceller i sin produktion av bostäder och också hjälper medlemmar och kunder att installera solceller, välkomnar det fortsatta stödet.

Trevlig läsning!