Nya numret av Dagens Infrastruktur nr 5 2019 ute nu!

Nya numret av Dagens Infrastruktur nr 5 2019 ute nu!

Håll hastigheten!

Upprop för Hållbara hastigheter ska rädda liv, miljö och klimat. Stora upphandlare av transporter, som bland annat PostNord, IKEA och SSAB, tillsammans med Trafikverket står bakom uppropet

Att upphandla hållbara hastigheter där man följer hastigheten är en av de saker som har störst betydelse för att rädda liv på våra vägar. Den professionella trafiken och de som kör i tjänsten står för en stor del av trafikflödet. De kan hjälpa till att lugna ned tempot. I ett modernt samhälle behöver fler ha ordning på sin transportkedja och se till att den funkar. Vi kan börja med de stora transportköparna för att sätta en ny agenda. Av all trafik i Sverige kör ungefär 55 procent för fort. För tung trafik är motsvarande siffra 70 procent, enligt Trafikverkets mätningar. Skulle hela det trafikflödet ställa om och hålla hastigheterna så är det minsta hundra räddade liv per år. Men uppropet för Hållbara hastigheter handlar inte bara om direkta dödsolyckor i trafiken. Hälsa, trygghet och framförallt miljö, klimat och mänskligt liv i ett vidare perspektiv. Det här ligger förstås också bakom uppropet för Hållbara hastigheter på våra vägar.

Även om alla vägtekniska åtgärder i form av mitträcken och annat som Trafikverket gör för att bidra till ökad trafiksäkerhet, det krävs också att de aktörer som använder systemet gör det på ett säkert sätt. Nu är det ett väldigt stort fokus på att rädda liv men överhastigheten står även för en stor del av klimatutsläppen. Ungefär 500 000 ton koldioxid per år.

I detta nummer lyfter vi detta, här något om innehållet:

Dubbla rekord på Entreprenad Live. Årets Entreprenad Live i Skåne slog dubbla rekord. Totalt besökte 7 763 personer mässan, vilket är tio procent mer än 2017. Antalet utställare var 200, vilket är en ökning med 30 procent.

Nytt verktyg kan minska CO2-utsläppen för flyget med 140 000 ton per år.

Sluta planera och börja bygga järnväg. Gränserna får inte vara ett hinder för utbyggnad av järnvägen mellan de nordiska länderna.

Ny vägledning för prövning av små avloppsanläggningar. Havs- och vattenmyndigheten publicerar nu en ny vägledning för ansökan och anmälan om små avloppsanläggningar.

Söderströmsbron rustades medan tågen passerade. Upprustningen av Söderströmsbron i Stockholm har skett på en av de kanske hetaste byggplatserna i landet just nu.

God läsning