Nordiska Projekt nr 3 2021.

Nya numret av Nordiska Projekt

Nyskapande lösningar kan trygga Sveriges energibehov

Ett ökat energibehov och ett föråldrat elnätssystem har lett till att många regioner upplever kapacitetsbrist. Energifrågan har därför kommit att bli en stor samhällsutmaning. Nu lanserar Innovationsföretagen rapporten ”Innovation för energi”, med fokus på den snabba utvecklingen som behöver ske inom energiområdet för att möta Sveriges klimatmål. I rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från experter och företag för att inspirera till nya, smarta energilösningar. Privatpersoner såväl som näringslivets efterfrågan på energi har ökat kraftigt. Den tilltagande efterfrågan kräver nya smarta lösningar, inte minst efter Corona-pandemins framfart som påverkat arbetslivet på många sätt. Förhoppning med ”Innovation för energi” är att belysa den spännande, men också nödvändiga, omställningen som nu sker i branschen för att skapa de hållbara och klimatsmarta energilösningarna som måste ske redan nu.

Idag tar alla för givet att ett enkelt tryck på strömbrytaren tänder våra lampor. Men vad händer den dagen när nätet är överbelastat? Och vad händer när företagen inte kan etablera sig i en viss region för att energin inte räcker till? Det kräver nya lösningar, i rapporten varvas innovativa projekt med insikter och trendspaningar från experter och företag för att inspirera till nya energilösningar. Med den här rapporten vill innovationsföretagen visa hur det går att tänka nytt inom energiområdet där det uppstår en win-win för både samhället och klimatet.

I aktuellt nummer kan man läsa om att Industri 4.0 och pandemin har redan inneburit ett paradigmskifte, Jernkontoret som tar upp kampen för ett reviderat IED. SCA som investerar 50 miljoner kronor i Härnösand, Metsä Tissues om utbyggnadsplanerna för Mariestads Bruk, Scanias nya gjuteri som är en unik lösning med unika hållbarhetsprestanda och Euro Mine Connect där tekniska landvinningar visades upp.

God läsning,

Läs gärna numret via länken nedan;